Zenuwbaan
    Brabantse ‘noches’ zijn lang…
    23 september 2010 - De liefde, het leven, het geluk en de smart - deze thema’s stonden afgelopen weekend traditiegetrouw centraal in de romantische liederen die zo’n honderdvijftig tuno’s en tuniña’s uit Nederland en Spanje in de stad ten gehore brachten. Vrijdagavond 17 september vormden vier kroegen in het centrum het decor voor de vrolijke studentenliedjes en subtiele serenades. De dag erna kwamen nog eens honderden mensen kijken en luisteren naar de optredende tuna’s bij de Wim van Doorne Muziekkiosk.
    Foto | Bart van Overbeeke

De Eindhovense studentenverenigingen Tuna Ciudad de Luz en La Tuniña hadden het minifestival, ‘Noche de Tuna’, georganiseerd. Hiervoor kregen ze muzikale versterking van een aantal groepen uit Spanje, “maar er hadden zich ook nog tuna uit Maastricht en Leiden binnengesmokkeld”, vertelt de Eindhovense tuno Herman Assink.

De muzikant, net afgestudeerd bij Industrial Design, geniet duidelijk nog met volle teugen na van het minifestival: “Omdat het redelijk kleinschalig is, kom je elkaar steeds tegen en leer je elkaar beter kennen. Op de meeste festivals sta je een half uur op één podium en loop je verder met je groep door de stad. Nu konden de groepen, vooral op vrijdagavond, meer spelen, voor publiek dat er speciaal voor naar de kroegen kwam”. (MvdV)

Last weekend was the weekend of ‘Noche de Tuna’, a mini-festival organized by the Eindhoven student associations Tuna Ciudad de Luz and Tuniña. Last Friday, around 150 tunos and tuniñas from Spain and the Netherlands performed in pubs in the Eindhoven city center.