Zenuwbaan
    Werktuigbouwkunde tegen grenzen capaciteit
    23 september 2010 - 206 studenten hebben zich dit jaar aangemeld voor de studie Werktuigbouwkunde, tegen 172 studenten vorig jaar (peildatum 21 september). “Deze stijging van twintig procent zorgt ervoor dat we tegen de grenzen van onze capaciteit aankomen”, stelt prof.dr.ir. René de Borst, decaan van de faculteit Werktuigbouwkunde.

De faculteit zag de toenemende studentenaantallen al in de vooraanmeldingen aankomen en heeft daarom maatregelen getroffen. “We hebben ruimtes heringericht, zodat er voldoende plek is voor werkgroepen. Er is een videolink vanuit de ene naar de andere collegezaal. Met het uitbreiden van het wetenschappelijk personeel zijn we drie jaar geleden al begonnen”, somt De Borst op.

Volgens de decaan komt het onderwijs niet in gevaar. “We kunnen onderwijs bieden waarbij aan de kwaliteit wordt voldaan.” De decaan ziet wel dat de toenemende studentenaanwas het onderzoek aan de faculteit niet ten goede komt. “De ratio studenten en staf is zodanig ongunstig aan het worden dat het onderzoek in de verdrukking kan komen.”

Voor de toegenomen populariteit van de studie heeft de decaan vooralsnog geen verklaring. “We proberen een zelfbewuster beeld uit te stralen in de voorlichting, maar meestal zie je pas jaren later dat het effect uitstraalt naar aspirant-studenten.” (JvG)

This year, 206 students started at the Departmentof Mechanical Engineering, whereas last year saw only 176 freshmen. Due to the increase, the department is facing capacity problems, says the dean. Yet, he also states that arrangements have been made so that courses won’t suffer from the change.