Zenuwbaan

TU/e-team zoekt stemmen voor Academische Jaarprijs

24 september 2010 - Het team van de faculteit Werktuigbouwkunde dat meedingt naar de Academische Jaarprijs, zoekt mensen die een stem willen uitbrengen op hun inzending ‘Brandschone Verbranding’. Wie de meeste kiezers op zijn hand krijgt, wint namelijk de Publieksprijs - een apart onderdeel van de Academische Jaarprijs – en krijgt zendtijd in het populair-wetenschappelijke tv-programma Labyrint. x1_s.jpg

Na een uitgebreide selectieprocedure zijn nog vijf van de zevenentwintig teams in de race voor de Academische Jaarprijs. Behalve de het TU/e-team, zijn ook het Leidse UMC, de Universiteit Utrecht, de Wageningen Universiteit en het UMC Groningen genomineerd voor de finale, die op 27 oktober plaatsvindt in Leiden.

Behalve een Publieksprijs, draait het vooral om het oordeel van de vakjury. Deze zal de beste inzending belonen met honderdduizend euro waarmee het winnende team zijn plan of een deel daarvan kan realiseren.

De inzending van het TU/e-team is gericht op het schoner en efficiënter maken van de huidige verbrandingsmotoren. Ook wordt gekeken naar het gebruik van duurzame en schone brandstoffen voor gedeeltelijke vervanging van de fossiele brandstoffen.

De vijf finalisten hebben overigens al loon naar werken gekregen. Ieder team wordt in de aanloop naar de finale, uitgebreid belicht door het dagblad NRC. Het TU/e-team verschijnt vrijdag 1 oktober paginagroot in NRC.Next en een dag later in het NRC Handelsblad.

Om het project verder onder de aandacht te brengen, heeft de TU/e-groep, bestaande uit promovendi, masterstudenten, onderzoekers en een universitair docent, een eigen website gemaakt: www.brandschoneverbranding.nl.

Wie graag een stem wil uitbrengen, kan terecht op: http://weblogs.vpro.nl/labyrint/publieksprijs. (FvO)