Zenuwbaan

TU Delft wil nieuwbouwmiljoenen houden

27 september 2010 - De TU Delft wil de 25 miljoen euro niet terugbetalen die ze van het ministerie kreeg voor een nieuw faculteitsgebouw. De faculteit bouwkunde, die in 2008 afbrandde, werd in een bestaand gebouw van de TU gevestigd.

x2_s.jpg
    De Delftse faculteit Bouwkunde. Foto: TU Delft

Voormalig minister Ronald Plasterk beloofde Delft na de brand 25 miljoen om “een nieuw faculteitsgebouw te realiseren dat een architectonisch icoon zal vormen”. Op Prinsjesdag bleek dat het ministerie de 25 miljoen van de begroting heeft afgevoerd. “De middelen voor de nieuwbouw TU Delft zijn niet aangewend en worden teruggevorderd”, staat in de toelichting te lezen.

Ten onrechte, stelt bestuursvoorzitter Dirk Jan van der Berg in Delta. Het gebouw aan de Julianalaan kan volgens hem wel degelijk als icoon worden beschouwd. Het zou prima passen bij de Architectuurnota 2009, waarin Plasterk “het herontwerp en hergebruik van bestaande karakteristieke gebouwen tot prioriteit maakte”. De universiteit is bovendien genomineerd voor de -mede door OCW uitgereikte- Gouden Piramide voor inspirerend opdrachtgeverschap in de architectuur. Het interieur van de faculteit won daarnaast in 2009 de ‘Lensvelt de Architect Interieurprijs’.

In een persbericht schrijft Van der Berg: “Juist met het oog op een optimale besteding van overheidsgelden is ervoor gekozen een bestaand gebouw aan de Julianalaan als uitgangspunt te nemen voor de nieuwe faculteit bouwkunde.”
    Volgens de universiteit kostte de brand 170 miljoen euro, waarvan 118 miljoen werd door de verzekering vergoed. Het zou redelijk zijn als OCW de helft van de overgebleven 52 miljoen voor haar rekening zou nemen, vindt hij. Zeker “in het licht van de opmerking van de minister dat de brand de grootste ramp in de Nederlandse universitaire geschiedenis is”.

Van den Berg verwacht dat hij het ministerie nog kan overtuigen. Zo niet dan volgt er “een heel ander traject” waarop hij in Delta niet vooruit wil lopen. (HOP)