Bloed, zweet en boeken
    Nieuws | Mens
    “Negatief BSA even zuur, maar wel terecht”

Willart de Haas studeert chemische technologie aan Avans Hogescholen in Breda. Hij kreeg vorige maand, na een jaar zwoegen aan de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie, een negatief bindend studieadvies.

Flink balen?
    “Bij scheikunde komt veel wiskunde kijken, niet mijn beste vak. Ik wist dat het sowieso moeilijk zou worden om zestig studiepunten te halen; minimaal dertig, liefst veertig was mijn streven. Uiteindelijk heb ik er negenentwintig gehaald. In augustus heb ik nog twee tentamens herkanst en ik wist dat ik er minstens één moest halen. De faculteit was er heel duidelijk in dat dertig punten het minimum was en dat daar verder niet over te praten viel. Bij Calculus B wist ik meteen dat het niet goed was gegaan, bij Organische Chemie B had ik wel hoop. Maar ik had een vier.”

Heb je moeten wennen aan het ritme als student?
    “Op de middelbare school kun je gerust pas drie dagen voor een toets in de boeken duiken, aan de universiteit is het vanaf de eerste dag aanpoten. Ik denk dat ik dat in het begin heb onderschat.”

Waar ging het mis?
    “Het eerste blok ging niet slecht, ik haalde drie van de vijf vakken. Maar het aansluitingsproject wiskunde was en bleef ook in volgende blokken een probleem, vooral omdat wiskunde volop terugkomt in technische vakken zoals thermodynamica. Als je geen natuurlijke aanleg voor wiskunde hebt én er niet meteen vol bovenop zit, wordt het lastig.”

Boos over het BSA?
    “Persoonlijk is het even zuur, maar het is ook wel terecht. Je kunt iedereen wel door laten gaan, maar eigenlijk is het wel goed om na één jaar een duidelijke grens te trekken. Dan weet je als student meteen waar je aan toe bent en blijf je ook niet jaren achter de feiten aanlopen.”

En nu?
    “Ik doe sinds een paar weken dezelfde studie op hbo-niveau. Ik hoop over een paar jaar aan de TU/e terug te keren in de master. De route is iets anders, maar ik ben ervan overtuigd dat ik kom waar ik wil komen.” (MvdV)

After having toiled for a year at the TU/e Department of Chemical Engineering and Chemistry, Willart de Haas last month received a negative binding recommendation regarding the continuation of his studies. “It is very regrettable, but justified. As a student you know at once what your position is.”