Bloed, zweet en boeken
    Bouwkunde ontvangt bijzonder bezoek
    30 september 2010 - Veertien Russische studenten en twee docenten van de Moscow State University of Civil Engineering zijn de afgelopen tien dagen te gast geweest bij de TU/e-faculteit Bouwkunde. Het bezoek was een vervolg op een reis van studievereniging SUPport in voorjaar 2009 naar Moskou en Sint Petersburg.
    In het International Center for Sustainable Excellence in de Philips Lichttoren bekijken de Russen een model van een vegetatiedak en luisteren ze naar een praatje over slim renoveren.
    Foto | Bart van Overbeeke

Het tiendaagse programma werd samengesteld door prof. Olga Lyapidevskaya, hoofd internationale betrekkingen van MSUCE, en TU/e-docent uitvoeringstechniek ir. Martin Vissers. Ze lieten de studenten onder andere kennismaken met de Maaslandkering bij Hoek van Holland, de grachten van Amsterdam, en de metrotunnel van de NoordZuid lijn in die stad.

Student Vladimir Smirnov is vooral erg onder de indruk van de ideeënuitwisseling met de Eindhovense docenten. “Wij hebben dezelfde problemen bij bouwtechniek en uitvoeringstechniek, maar we pakken ze anders aan. We zagen een warmeluchtstroomsimulatie waarmee oude kerken kunnen worden verwarmd. In ons klimaat kunnen we dat zeer goed gebruiken. Andersom konden wij vertellen over eeuwenoude Russische constructies bij houten bruggen die de Nederlanders kunnen gebruiken bij wildwissels over snelwegen.”

Wat de studenten verder opviel waren de alom aanwezige fietsen, het continue aanbod van koffie en de hygiënische staat van Nederlandse bouwketen. Wat de Nederlandse docenten opviel was het gebrek aan Engelse vaardigheden en eigen initiatief van de studenten. (NS)

Fourteen Russian students and two lecturers from Moscow State University of Civil Engineering have been the guests of the TU/e Department of Architecture, Building and Planning for the past ten days. Their visit was a sequel to the trip made by student association SUPport to Moscow and St Petersburg in the spring of 2009.