Bloed, zweet en boeken
    Surplus uit 2010 gaat naar strategische doelen in 2011
    30 september 2010 - De TU/e verwacht voor 2010 een positief resultaat van 2,5 miljoen euro. Volgens CvB-lid mr. Jo van Ham zal dat bedrag worden overgeheveld naar het komend jaar, om daarmee een begin te maken met het realiseren van de strategische doelen die zijn geformuleerd.

In de U-raadsvergadering kwam maandag de prognose van het financieel resultaat over 2010 aan bod. De TU/e verwacht een positief resultaat van 2,5 miljoen. Een aanzienlijk deel van dat bedrag, anderhalf miljoen, komt van een niet doorgevoerde pensioenpremiestijging. De inkomsten uit de derde geldstroom, waaronder gelden uit de kenniswerkersregeling, vallen 5,1 miljoen hoger uit dan begroot. Lagere rijksbijdragen en hogere personeelskosten voor derden leveren uiteindelijk een positief resultaat op van 2,5 miljoen. Het CvB wil dit bedrag volgend jaar inzetten voor het realiseren van de strategische doelen die de TU/e heeft geformuleerd. “De afspraak met de diensten en faculteiten is om daarvoor geld vrij te spelen. Dat moeten we boekhoudkundig natuurlijk wel allemaal goed vastleggen”, aldus Van Ham. Een eventuele loonsverhoging, die zou kunnen worden afgesproken in een nieuwe cao, is niet meegenomen in de prognose. Van Ham: “Zo’n loonsverhoging kan financieel negatief uitvallen voor de diensten en faculteiten.”

Van Ham zei zich zorgen te maken over bezuinigingen die het ministerie van Economische Zaken wil uitvoeren. “Over de FES-gelden (middelen uit de aardgasbaten die gebruikt worden om innovatie te stimuleren, red.) hangt een donkere wolk. Het is afwachten hoe een nieuw kabinet daarmee omgaat.” (HK)

TU/e expects a positive operating result of 2.5 million euro for 2010. According to Executive Board member mr. Jo van Ham that amount will be carried over to the coming year, thus to make a beginning with the realization of the strategic goals TU/e has formulated for the next decade.