Bloed, zweet en boeken
    FOM’ers bezoeken Eindhoven en campus
    30 september 2010 - Zestig medewerkers van FOM Rijnhuizen -dat in 2015 naar de TU/e-campus verhuist- brengen woensdag 6 oktober een bezoek aan Eindhoven en de TU/e. In het stadhuis krijgen ze onder meer informatie over huisvestingsmogelijkheden en aan de TU/e volgt na een toespraak van rector Hans van Duijn een rondleiding over de campus.

De overeenkomst die de TU/e en FOM op 6 juli van dit jaar ondertekenden, een zogeheten Memorandum of Understanding, is volgens rector Van Duijn geen waterdicht document waarmee de overgang van het FOM-instituut Rijnhuizen naar de TU/e-campus is geregeld. “Je moet het zien als een gentlemen’s agreement”, zei hij maandag 27 september in de universiteitsraadvergadering. Volgende week echter komen al zestig medewerkers van Rijnhuizen, waarvan sommigen met hun partner, met de bus naar Eindhoven om zich te verdiepen in de stad en de Eindhovense universiteit. Op het stadhuis worden zij ’s morgens ontvangen door EZ-wethouder Henk Brink en kunnen ze een informatiemarkt bezoeken. ’s Middags worden ze in de Zwarte Doos verwelkomd door Van Duijn en krijgen ze een rondleiding over de campus.

Het nieuwe instituut, dat naar verwachting in 2015 in een eigen gebouw gehuisvest wordt bij N-laag, krijgt de naam DIFFER (Dutch Institute For Fundamental Energy Research). “Ook krijgt het een bredere missie dan alleen het doen van onderzoek naar plasmafysica”, aldus Van Duijn. “Op zeven andere Nederlandse universiteiten zullen focusgroepen worden opgezet, waarmee DIFFER en de TU/e nauwe contacten zullen onderhouden.” (HK)

Wednesday October 6 sixty employees of the FOM Rijnhuizen will visit Eindhoven and the TU/e campus. At the town hall they will among other things be informed about accommodation options, while at TU/e a speech by Rector Hans van Duijn will be followed by a tour of the campus. The FOM institute Rijnhuizen will be moving to the TU/e campus in 2015.