Bloed, zweet en boeken

Nieuwe baas InnoEnergy bezoekt TU/e

30 september 2010 - De Spanjaard Diego Pavia Bardají bracht donderdag 30 september een eerste bezoek aan Eindhoven. De nieuwe baas van InnoEnergy keek op de Technische Universiteit Eindhoven en de High Tech Campus rond en sprak daar met kopstukken van beide instellingen. De visite van Bardají was mede bedoeld om te beslissen waar hij zijn hoofdkantoor gaat vestigen. Zelf maakt hij zich daar niet echt druk om. “Europa is mijn werkplek.” x1_s.jpg
    Diego Pavia Bardají, Guy Vekemans, manager InnoEnergy in Leuven en Jan Blom, manager InnoEnergy Benelux in Eindhoven (v.l.n.r.)

InnoEnergy, een conglomeraat van bedrijven, onderzoeksinstituten en universiteiten (waaronder de TU/e) uit diverse Europese landen, ziet de Spaanse topbestuurder als de ideale persoon om de juiste strategie te bepalen. Bardají op zijn beurt, beschouwt het als zijn hoofdtaak om alle goede elementen van de Europese partners bijeen te brengen en te implementeren. De nieuwe directeur is overtuigd dat het doel van het conglomeraat -het creëren van efficiëntere en meer duurzame energiebronnen- een succes wordt. “De bundeling van onderwijs, onderzoek en innovatie is niet nieuw, maar voor het eerst zit er een bedrijf achter. InnoEnergy gaat marktgericht te werk.”

Bardají is een ervaren bestuurder uit het bedrijfsleven. Voordat hij 14 september werd benoemd tot het hoofd van InnoEnergy, was hij CEO van ICT-bedrijf Atos Origin. In die positie was hij verantwoordelijk voor de divisie Spanje en Zuid-Amerika met 8000 werknemers en een jaaromzet van 450 miljoen euro. Een verrassende overstap, zo lijkt het. “Ik heb mezelf de vraag gesteld of ik op mijn 47ste bij de ‘oude economie’ blijf of dat ik het avontuur aan ga met InnoEnergy. Ik heb gekozen voor de uitdaging. Een bedrijf als InnoEnergy is ongekend. Nooit eerder was er een dergelijk publiek-private samenwerking tussen 34 partners uit diverse Europese landen.”

Tweede Wereldeconomie

De CEO van InnoEnergy is vol lof over de nieuwe wijze van samenwerking en omschrijft dat als ‘de nieuwe economie’. “Het is de enige optie om te concurreren met de grote bulk uit de Verenigde Staten en Azië. Als we niet samenwerken, glijdt Europa af naar een Tweede Wereldeconomie. Als we slagen, zal in Europa het besef doordringen dat de versmelting van competitie en samenwerking leidt tot succes.”

De strategie van InnoEnergy zal gelden voor de middellange termijn, maar de tastbare resultaten van innovatie zullen jaarlijks merkbaar worden. “Zoals bij ieder ander bedrijf”, kondigt de nieuwe CEO aan. Belangrijke voorwaarde is wel dat de Europese barrières worden gesloopt. Bardají: “We moeten vergeten waar we vandaan komen en niet op nationaal niveau blijven denken.”

Visitekaartje

Waar zijn betrekkelijk kleine hoofdkantoor in de Benelux komt, heeft Bardají nog niet beslist. Hij ziet de vestiging ervan eerder als een noodzakelijk adres op het visitekaartje. “Het begrip hoofdkantoor heeft voor ons een heel andere betekenis dan voor traditionele bedrijven zoals Philips of Shell. InnoEnergy staat voor de nieuwe economie en is eerder een netwerk binnen Europa. Het gaat om veertig projecten, 34 partners en zes locaties. Dat alles kun je niet vanuit één plek monitoren. Ik zal veel reizen en negentig procent van de tijd ergens op locatie werken. Europa is in feite mijn kantoor.”

InnoEnergy is één van de drie zogeheten Knowledge and Innovation Communities (KIC’s) die een voortrekkersrol moeten gaan spelen in Europa op het gebied van innovatie. Behalve duurzame energie zijn ook ICT en Klimaat als deelgebieden aangewezen door het European Institute of Innovation and Technology (EIT)dat in 2008 is opgericht. Deze KIC’s hebben als doel om onderwijs, onderzoek en innovatie te integreren en marktgericht te werken. (FvO)

Meer informatie: www.innoenergy-initiative.com