Eindhoven door Chinese ogen
    Nieuws | Mens
    Yanliu Lin. Foto | Rien Meulman
    “De kaart gaat altijd met me mee”

Yanliu Lin komt uit China en promoveert aan de faculteit Bouwkunde. Onlangs nam ze deel aan de wedstrijd: ‘Eindhoven through the eyes of Chinese students’. Een ontwerpwedstrijd voor Chineese studenten waarin ze kunnen laten zien hoe zij Eindhoven ervaren. Op de voorpagina van deze Cursor prijkt het ontwerp van Lin: een creatieve weerspiegeling van de kaart van Eindhoven. De tekening is in werkelijkheid 140 x 70 cm en is getekend op rijstpapier.

Waarom de kaart van Eindhoven?
    “Ik houd ervan door de stad te fietsen en waar ik ook naartoe fiets: de citymap gaat met mij mee. Voor mij is het veel meer dan alleen een kaart, want het staat in verbinding met de plaatsen, activiteiten en mensen die ik heb bezocht. Met behulp van de citypmap arriveer ik steeds weer op een andere plaats. Ik gebruik nog steeds dezelfde kaart als vier jaar geleden. De kaart heeft me al naar vele mooie, interessante en nieuwe plaatsen gebracht en herinnert me aan bepaalde sferen en emoties. Het is een bonte verzameling van allerlei herinneringen.”

Symboliseert de kaart ook een favoriete herinnering?
    “Nee, altijd als ik naar de kaart kijk, herinner ik me weer iets anders. Maar de tekening symboliseert in ieder geval de -in mijn ogen- drie belangrijkste onderdelen van Eindhoven: mobiliteit, technologie en de multiculturele samenleving. Chinese tekeningen kennen altijd veel lagen, dat heeft deze tekening ook. En de vele lagen symboliseren tegelijkertijd weer Eindhoven, omdat het voor mij een stad is met veel verschillende componenten.”

Wat maakt deze kaart een typische kaart van Eindhoven?
    “Voor mij is Eindhoven vooral een moderne, internationale technologie-stad. Ik heb bijvoorbeeld ook in Utrecht gewoond, en dat is voor mij veel meer een typisch Nederlandse stad. Een vergelijking met de stad in China waar ik studeerde, Guangzhou, is haast niet te maken. Daar was fietsen sowieso onmogelijk en na vijf jaar kende ik nog steeds maar een heel klein stukje van de stad. Ook een kaart van het dorpje waar ik geboren ben, zou er heel anders uitzien. Maar daarvan zou ik niet eens een kaart nodig hebben. Dat was zo klein, daar liep ik overal zo naartoe.” (HB)

This week, Yangliu Lin’s design is on the cover of Cursor. She’s a Chinese PhD student at the Department of Architecture, Building and Planning. Her design is based on the Eindhoven city map. “I always use my bike in Eindhoven and I never leave without my city map. It’s so much more than a map to me. It’s a collection of all kinds of events, atmospheres, emotions and memories.”