Eindhoven door Chinese ogen
    “Betaald parkeren voor medewerkers is onvermijdelijk”
    14 oktober 2010 - Binnen afzienbare tijd gaan ook de medewerkers van de TU/e een maandbedrag betalen voor het parkeren op het TU/e-terrein. Met die opbrengsten wordt de bouw van parkeergarages bekostigd. Voor het hele terrein is gekozen voor één integraal parkeerbeleid. Er wordt ook een mobiliteitsplan ontwikkeld dat medewerkers die nu nog met de auto komen, op de fiets of in de trein moet krijgen.

“Als het aan mij zou liggen, wordt het gratis parkeren voor medewerkers vandaag nog afgeschaft”, zegt ir. Veronique Marks, hoofd van Dienst Huisvesting. “Want hoe eerder we beginnen met het verwerven van inkomsten voor de bouw van parkeergarages, hoe beter. De universiteit moet daar geen middelen voor willen gebruiken die bedoeld zijn voor onderwijs en onderzoek.”

De bouw van parkeergarages is volgens Marks onvermijdelijk als de TU/e de voornemens wil uitvoeren die zijn neergelegd in het visiedocument ‘TU/e Science Park’. In dat stuk is onder meer sprake van het creëren van een autovrij middengebied tussen de faculteits-gebouwen, de zogeheten Groene Loper. Op dit moment bevinden zich daar nog veel parkeerplaatsen. Ook wordt er op termijn grond beschikbaar gesteld voor de bouw van permanente wooneenheden voor studenten, voor bedrijfs-gebouwen en voor onderwijsgebouwen voor Fontys.

In het bestemmingsplan voor het TU/e-terrein geeft de gemeente toestemming voor ‘gebouwd parkeren’. Marks: “Dat betekent de bouw van parkeer-garages, ondergronds of bovengronds.” Het College van Bestuur heeft besloten dat voor het hele terrein één integraal parkeerbeleid komt. “Dat houdt in dat voor iedereen op het terrein dezelfde voorwaarden gaan gelden”’, zegt Marks. “Op dit moment werkt men bij Technische Bedrijfskunde aan een businesscase om te zien hoe de bouwkosten van de parkeergarages het beste kunnen worden terugverdiend. Bouwkunde doet onderzoek naar de meest geschikte locaties.”

Twintig euro
    Marks wil zo snel mogelijk een ‘parkeerclub’ oprichten, met daarin vertegenwoordigers uit diverse betrokken diensten. Die groep moet het parkeerbeleid gaan ontwikkelen. Daar hoort ook een mobiliteitsplan bij, “want medewerkers moeten gestimuleerd worden om vaker de fiets of de trein te pakken.” Over de kosten of over de precieze datum van invoering van betaald parkeren kan Marks op dit moment nog weinig zeggen. “De invoering graag zo snel mogelijk, maar er zal waarschijnlijk nog heel wat water door de Dommel stromen voor het zover is. Voor de kosten kijken we onder meer naar de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar vraagt men twintig euro per maand.” (HK)

Within the foreseeable future, TU/e staff, too, will be paying a monthly fee for a parking spot at TU/e grounds. The money that will be coming in, shall be used for the construction of parking garages. It’s been decided the entire terrain will fall under the same parking policy. A mobility plan is being drawn up that’s supposed to get staff that is now commuting by car onto bikes or into trains.