Eindhoven door Chinese ogen
    TU/e-team wil tweede humanoid robot bouwen
    14 oktober 2010 - Het EINDroid-team van de faculteit Werktuigbouwkunde hoopt begin 2011 te starten met de bouw van een tweede humanoid robot. Afstudeerder Maarten Dekker ontwierp een opvolger voor de ‘TUlip’, die volgens het team dusdanig veelbelovend is dat het momenteel volop lobbyt om het startkapitaal voor de realisatie rond te krijgen.
    Tulip.

Dr. Dragan Kostic van team EINDroid is erg enthousiast over het werk van Dekker, die eerdaags op zijn ontwerp hoopt af te studeren. Volgens de projectleider kan ook aan de bestaande TUlip best nog het nodige worden gesleuteld, maar zijn de verbetermogelijkheden niet eindeloos, vooral vanwege de algemene structuur van de robot. De beoogde nieuwe humanoid moet onder meer sterker, beweeglijker en stabieler worden, dankzij aanpassingen aan onder andere de scharnieren (meer vrijheidsgraden) en de leverbare kracht hierop. Daarbij verwacht de teamleider dat de elektronica en bijvoorbeeld de gebruikte sensoren eenvoudiger kunnen.

De TUlip wordt tot nu toe gefinancierd vanuit onder meer 3TU-budget en de faculteit Werktuigbouwkunde. Om überhaupt aan de bouw van een tweede humanoid te kunnen beginnen, verwacht team EINDroid zo’n veertigduizend euro nodig te hebben. Kostic en prof.dr. Henk Nijmeijer (hoofd van de sectie Dynamics and Control) zijn op dit moment aan het onderhandelen met onder meer het faculteitsbestuur en het College van Bestuur voor structurele financiering van het team.

Ook mikt EINDroid op sponsoring vanuit het bedrijfsleven, dat volgens Kostic in de toekomst volop de vruchten kan plukken van de ontwikkeling van humanoids. Hij wijst op de inzet van robots in bijvoorbeeld de gezondheids-zorg of in de productie. “De jaarlijkse RoboCup is een groot evenement dat wereldwijd media-aandacht trekt. Als één groot bedrijf ons daarin zou kunnen sponsoren, zou dat al heel mooi zijn.”

Het team hoopt binnen een paar weken knopen te kunnen doorhakken over de bouw van een eventuele tweede robot en over deelname aan de RoboCup in 2011, in Turkije. Dat laatste zou sowieso met de huidige TUlip zijn; deelname met de eventuele nieuwe robot noemt Kostic ‘niet realistisch’. (MvdV)

The Department of Mechanical Engineering’s EINDroid Team hopes to start the construction of a second humanoid robot. Pending graduate Maarten Dekker designed a successor to the ‘Tulip’, and according to the team the prototype is extremely promising. Actually, they are currently lobbying to raise funds for its realization.