Eindhoven door Chinese ogen
    CvB-lid mr. Jo van Ham op congres Academisch Genootschap:
    “TU/e kan niet achterover gaan leunen”
    14 oktober 2010 - De TU/e is de laatste tijd behoorlijk verwend met hoge posities op diverse wetenschappelijke ranglijsten, maar dat neemt niet weg dat het College van Bestuur van de TU/e bezorgd is over wat de nabije toekomst gaat brengen. Dit bleek vrijdag 8 oktober op het congres ‘Hoger onderwijs: motor van de kenniseconomie’, georganiseerd door het jubilerende Academisch Genootschap in samenwerking met Brainport Development.

Mr. Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU/e, toonde zich tevreden met de hoge klassering (114) in de invloedrijke Times Higher Education Ranking. De TU/e kwam in deze lijst als de beste universiteit van Nederland uit de bus. “Toch kunnen we niet achterover leunen”, aldus Van Ham. “De wereld verandert en wij moeten mee veranderen. We zullen de focus steeds meer richten op de onderzoeksgebieden energie en gezondheid. In de toekomst komt daar smart mobility bij. Helaas is de instroom van studenten aan onze universiteit te laag en de studieduur te hoog.”

De overheid streeft ernaar dat zeventig procent van de studenten in vier jaar afstudeert. Het landelijke afstudeerpercentage is momenteel vijftig procent, terwijl aan de TU/e slechts dertig procent van de studenten binnen de nominale studieduur afstudeert. Dit moet veranderen, vindt Van Ham. “De regio Zuidoost-Brabant heeft namelijk veel meer ingenieurs nodig dan wij op dit moment kunnen leveren.”

Vergrijzen
    Dr. Renk Roborgh, de directeur-generaal voor het hoger onderwijs, toonde zich eveneens bezorgd. “We hebben steeds meer hoger opgeleiden nodig in onze kenniseconomie, terwijl de bevolking aan het vergrijzen is. Versterking van onze innovatiekracht is cruciaal. We moeten alle zeilen bijzetten, want over tien jaar moet de beroepsbevolking voor 35 procent uit hoger opgeleiden bestaan”. Roborgh kon nog niet aangeven welke bezuinigingen het hoger onderwijs zullen treffen, maar zeker is dat de geldstromen voor research en ontwikkeling minder worden.

Het belang van het hoger onderwijs als motor van de kenniseconomie in Zuidoost-Brabant is onomstreden. Volgens dagvoorzitter emeritus hoogleraar dr. Theo Bemelmans zijn in deze regio op jaarbasis twee- tot drieduizend hoger opgeleiden meer nodig dan er nu afstuderen. ”De toekomst is aan kennisactieve activiteiten. Willen we blijven meetellen, dan hebben we onderzoek nodig van wereldallure”, aldus Bemelmans, die op termijn voor de TU/e een positie wenst in de mondiale top-50 van beste universiteiten. (SP)

Although TU/e may have been endowed with several high rankings in a number of academic best-of lists, the TU/e Executive Board is worried about the university’s near future. This was revealed last Friday, October 8, during the conference ‘Higher education: the knowledge economy’s drive’, which was organized by the Academic Society and Brainport Development.