Eindhoven door Chinese ogen
    Elphi Nelissen beste vrouwelijke mkb-ondernemer
    14 oktober 2010 - Ir. Elphi Nelissen, oprichter en mededirecteur van Nelissen Ingenieursbureau, is door de Federatie Zakenvrouwen (FZ) uitgekozen tot vrouwelijke ondernemer van het jaar in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Nelissen is fellow aan de TU/e-faculteit Bouwkunde.
    Elphi Nelissen. Archieffoto | Bart van Overbeeke

De Federatie koos haar vrijdagavond tijdens het FZ Award Gala in Utrecht uit drie genomineerden in de categorie midden- en kleinbedrijf. Verder waren er prijzen voor de beste vrouwelijke zzp’er en de beste internationale zakenvrouw. De Eindhovense zakenvrouw versloeg in haar categorie in totaal 25 andere deelnemers. ‘Zij combineert groei en duurzaam ondernemen op een perfecte wijze met elkaar, naast een grote betrokkenheid in haar vakgebied en omgeving’, aldus de toelichting van de federatie.

De jury looft ook haar inzet op onderwijsgebied, met speciale aandacht voor vrouwelijke studenten in techniek. Nelissen is onder meer juryvoorzitter van het Marina van Dammefonds, dat financiering beschikbaar stelt aan vrouwelijke studenten in de techniek, en bestuurslid van VHTO, een landelijk expertisebureau dat zich inzet om meer meisjes en vrouwen te interesseren voor een bèta- of techniekopleiding.

Nelissen is zeer verguld met de titel - ook al kon ze de prijs wegens een verblijf in Praag niet zelf in ontvangst nemen: “Het is toch een erkenning, zowel voor mijzelf als voor mijn medewerkers. Het draagt bij aan wat extra naamsbekendheid - voor mijn bureau én bij het uitdragen van mijn pleidooi voor meer vrouwen in de techniek. Voor beide ga ik met hart en ziel”.

Dat laatste blijkt ook uit de samenstel-ling van haar ingenieursbureau, waar 42 procent van de 70 medewerkers vrouw is. “Daar zit geen bewust beleid achter; ik probeer gewoon de goede persoon voor de goede plek te selecteren. Maar ik vind het wel heel goed dat we, zeker in onze branche, relatief veel vrouwen hebben; een gemengd team werkt veel beter.” (IJ/MvdV)

Elphi Nelissen, MSc, founder and co-manager of the Nelissen Engineering Agency, has been proclaimed Businesswoman of the Year in the category small and medium enterprises (SME) by the Federation of Businesswomen (FZ). Nelissen is a fellow at the TU/e Department of Architecture, Building and Planning.