Eindhoven door Chinese ogen
    Martijn Cox wint Simon Stevin Gezelprijs
    14 oktober 2010 - TU/e-onderzoeker dr.ir. Martijn Cox heeft de Simon Stevin Gezelprijs 2010 gewonnen voor zijn onderzoek aan het kweken van hartkleppen uit lichaams-eigen weefsel. Cox kreeg de prijs afgelopen vrijdag uitgereikt op het congres van technologiestichting STW.
    Martijn Cox. Archieffoto | Bart van Overbeeke

In een zogeheten ‘elevator pitch’ wist Cox afgelopen vrijdag de bezoekers van het jaarcongres van technologiestichting STW te overtuigen van de relevantie van zijn promotieonderzoek, dat zich richt op de productie van een levende hartklep gemaakt met cellen van de patiënt. De klep is hierdoor in staat om te groeien en herstellen. Nu zijn er nog meerdere operaties nodig bij de patiënt, omdat de hartklep niet meegroeit.

De TU/e’er moest het opnemen tegen genomineerden van Erasmus MC en de Universiteit Leiden en won overtuigend met 55 procent van de publieksstemmen. “Alle finalisten waren goed; ik denk dat we hebben gewonnen omdat we verder zijn in het vermarkten van het product dan de concurrenten”, vertelt Cox.

Eén van de belangrijke uitdagingen bij kweken van hartkleppen is om een klep te maken die de hoge drukken kan weerstaan die in het menselijk lichaam optreden. Cox heeft hiervoor een nieuwe methode ontwikkeld en getest. Al snel zag hij in dat het zinvol was om zijn werk te vermarkten. Daarom richtte Cox met zijn collega-onderzoekster Mirjam Rubbens in september 2007 het spin-off bedrijf QTIS/e op. Met QTIS/e, dat in rap tempo is uitgegroeid tot een bedrijf met tien werknemers, probeert Cox zijn onderzoeksresultaten in concrete klinische toepassingen om te zetten.

QTIS/e was ook met een stand aanwezig op de aan het STW-jaarcongres gekoppelde bedrijvenbeurs, vertelt Cox. “Daardoor hebben we ons werk voorafgaande aan de presentaties voor de Simon Stevin Gezelprijs al onder de aandacht kunnen brengen.”

De Simon Stevin Gezelprijs wordt door STW jaarlijks uitgereikt aan de beste promovendus op STW-projecten van het voorgaande jaar. Het is een aanmoedi-gingsprijs van vijfduizend euro, te besteden aan een activiteit ter bevordering van de wetenschappelijke loopbaan van de onderzoeker.

Meester
    De TU/e doet het als vanouds goed bij STW. Zo werd prof.dr. Philip de Goey, hoogleraar Verbrandingstechnologie aan de TU/e, eerder dit jaar benoemd tot Simon Stevin Meester 2010. Deze onderscheiding is de belangrijkste Nederlandse prijs voor technisch-wetenschappelijk onderzoek en gaat vergezeld van een half miljoen euro. Vorig jaar won dr.ir. Rick Scholte, eveneens van de TU/e, ook al de Simon Stevin Gezelprijs voor zijn inspanningen om geluid in beeld te brengen. (TJ)

TU/e researcher dr.ir. Martijn Cox won the
    Simon Stevin Fellow 2010 for his research into growing heart valves from the body’s own substances. Cox was awarded the prize last Friday at the STW technology foundation congress.