Eindhoven door Chinese ogen
    Radboud en FOM eens over laserfaciliteit FOM Rijnhuizen
    14 oktober 2010 - De Radboud Universiteit en FOM hebben deze week een basisakkoord getekend voor de relocatie en financiering van de laserfaciliteit FELIX/FELICE van het FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen. De laserfaciliteit is het enige onderdeel van FOM Rijnhuizen dat niet naar Eindhoven verhuist.

De vrije-elektronenlaser FELIX/FELICE wordt ondergebracht in speciaal hiervoor aangepaste nieuwbouw in Nijmegen en moet daar in 2013 operationeel zijn. Doordat de betrokken medewerkers uit FOM-dienst gaan en in dienst komen van de Radboud Universiteit lopen de onderhandelingen over de verhuizing van FELIX/FELICE achter op die van de rest van het instituut, waarvoor in juli al een Memorandum of Understanding is getekend.

Volgens voorlichter Gieljan de Vries van FOM Rijnhuizen waren de medewerkers van het instituut overwegend positief over het bezoek aan Eindhoven, afgelopen week. “Ze zijn goed ontvangen door universiteit en gemeente, die ruim tijd hebben gemaakt om te laten zien wat er in Eindhoven gebeurt. Ze hebben ook een mooi overzicht gekregen van de universiteit.”

Naar verwachting wordt het huidige Memorandum of Understanding over de overgang naar Eindhoven in december door het algemeen bestuur van FOM geformaliseerd. Ondertussen brengt men in Rijnhuizen in kaart welke laboratoriumfaciliteiten er op de nieuwe locatie in Eindhoven precies nodig zullen zijn. (TJ)

This week, Radboud University and FOM signed a basic agreement concerning the relocation and financing of the FELIX/FELICE laser facility of the FOM Institute for Plasma Physics Rijnhuizen. The laser facility is the only part of FOM Rijnhuizen that will not be relocated to Eindhoven.