Eindhoven door Chinese ogen
    Toekomstige kartrekkers van de regio
    14 oktober 2010 - De veertien beste 5-vwo-leerlingen van Eindhoven volgen dit jaar een nieuw programma: High Tech Room. Achttien keer komen ze op verschillende plekken bij elkaar om hun werk- en studie-mogelijkheden te onderzoek en vooral om te leren samenwerken. Afgelopen dinsdag waren ze op bezoek bij de TU/e. “Deze leerlingen kunnen alles. Zij kunnen de kartrekkers worden voor de regio”, zegt Marc Fleskens, projectleider High Tech Room.
    De scholieren achter de door de gemeente verstrekte laptops, die ze na afloop van High Tech Room mogen houden.

Bart de Jong van het Innovation Lab en Linco Nieuwenhuyzen van Brainport Development lieten de leerlingen dinsdag in De Zwarte Doos de sterke en zwakke punten van Brainport in kaart brengen. De interactieve lessen, opdrachten en excursies vinden ook buiten de regio plaats. Later in het programma zal het Rotterdamse bergingsbedrijf SmitTak ze een radicaal nieuwe oplossing vragen voor het werken met steeds grotere containerschepen. Steef Blok, directeur van het Innovation Lab, zal ze meenemen naar het Erasmus Medisch Centrum. Meer TU/e-inbreng komt van onder anderen hoogleraren Gerrit Kroesen (TN), Koen Frenken (IE&IS) en Alex van Herk (ST) en van zes studenten die deelnemen aan het Honors Program. De overkoepelen-de opdracht die de veertien vwo’ers moeten maken, is het schrijven van een toekomstvisie voor Brainport.

Vera Habraken van het Eckart College is een van de excellente leerlingen die door docenten is voorgedragen. “Ik zie dit als een goede kans om te zien wat ik straks kan met technologie. Wij stoppen er tachtig uur in, maar kunnen tegelijk ook een profielwerkstuk maken. En wanneer ik uitgeloot word bij Genees-kunde, heb ik tenminste een alternatief. Ik ben blij dat ik uitgekozen ben.”

De High Tech Room is een initiatief van de gemeente Eindhoven, in samenwerking met de TU/e, MKB, Philips en JetNet. (NS)

Eindhoven’s best fifth-year pre-university students are taking a new course this year called High Tech Room. They’ll get together a total of eighteen times, in order to explore job and study opportunities, and learn how to work together especially. Last Tuesday, they congregated at TU/e. “These students could be an inspiration for the region”, says Marc Fleskens, High Tech Room’s project leader.