Eindhoven door Chinese ogen

TU/e voegt zich bij ‘klimaatoptimisten’ in campagne 10:10

15 oktober 2010 - De TU/e heeft zich als eerste Nederlandse universiteit aangemeld voor de internationale klimaatcampagne 10:10. Deelnemende individuen, bedrijven en organisaties streven ernaar om, op hun eigen manier, in één jaar tien procent te besparen op hun energieverbruik. x1_s.jpg

De 10:10-campagne is het idee van Franny Armstrong, regisseur van ‘The Age of Stupid’, een film over klimaatverandering. Haar initiatief, dat vorig jaar september in Groot-Brittannië werd gelanceerd, heeft inmiddels wereldwijd navolging gevonden, waaronder in Nederland waar afgelopen zondag (10-10-10) op tv werd afgetrapt met ‘De Grote 10:10 Test’.

Inmiddels hebben zich ook in Nederland duizenden mensen, bedrijven en organisaties bij de klimaatcampagne aangesloten. De TU/e was volgens beleidsmedewerker Thijs Meulen van Dienst Huisvesting de eerste Nederlandse universiteit die aanhaakte. De universiteit was al volop bezig haar energieverbruik terug te dringen en startte vorige maand nog een grootschalige energiecampagne, met The Energyman als opvallende sleutelfiguur. “De 10:10-campagne sluit daar mooi bij aan; het is een leuke en laagdrempelige manier om te laten zien dat we als TU/e goed bezig zijn”, vindt Meulen.

Of het bereiken van de tien-procentsdoelstelling van 10:10 vanwege alle al lopende acties een eitje gaat zijn, durft Meulen niet te zeggen: “We gaan kijken wat we kunnen doen”. Of Dienst Huisvesting voor het bijbehorende rekenwerk de online 10:10-calculator gaat gebruiken, is ook maar de vraag: “Ons verbruik is zó hoog; hun calculator gaat niet zover met de nullen. Maar die gegevens gaan we zelf goed bijhouden”.

Inmiddels hebben zich onder andere ook Fontys Hogescholen en de Universiteit van Tilburg zich bij de ‘klimaatoptimisten’ gevoegd. (MvdV)

Zie www.1010nl.org voor meer informatie en een overzicht van de deelnemers.

TU/e’s the first Dutch university to have applied for the international climate campaign ‘10:10’. Participating individuals, companies and organizations will try and reduce their power consumption by ten percent, each in their own way.