Eindhoven door Chinese ogen

Hoogleraar TU/e gaat energieleverende woning bouwen

15 oktober 2010 - Hoogleraar Jos Lichtenberg van de faculteit Bouwkunde gaat volgend jaar in Sterksel (gemeente Heeze-Leende) een energiezuinige woning met een hoog leefbaarheidniveau bouwen. Het wordt de eerste in zijn soort in Nederland. De bouw van het experimentele huis zal drie maanden vergen. De woning draagt de naam House of Tomorrow Today (HoTT). Het moet een energieleverend gebouw worden zonder concessies aan wooncomfort.

x2_s.jpg

In energiezuinige woningconcepten blijkt een grote energiebesparing soms ten koste te gaan van het binnenklimaat. Een dynamische ‘schil’ van een gebouw kan hier een belangrijke verandering in brengen. Sensoren houden zowel de binnen- als buitenkant van de HOTT woning in de gaten. Indien nodig openen ramen geleidelijk en traploos als de hoeveelheid CO2 in de kamer of de vochtigheidsgraad in de wasruimte te hoog oploopt. Dakramen sluiten vanzelf als het begint te regenen.

De woning maakt gebruik van daglichtopbrengst om energie op te wekken. Rolluiken, aangestuurd door sensoren, dekken ramen in de avond en nacht af om de temperatuur binnen stabiel te houden. Om de privacy van de bewoners te waarborgen, zijn de sensoren door de bewoners wel handmatig bij te stellen.

Na de ingebruikname van de woning worden de energieprestaties en leefbaarheid van de woning in de praktijk onderzocht. HoTT wordt niet alleen een woonhuis. Er komt ook een Bed and Breakfast. De gasten die een tijdje verblijven in het experimentele gebouw, worden gevraagd mee te werken aan het onderzoek, zodat er snel inzicht is in de ervaringen van de bewoners en de gasten onder verschillende omstandigheden.

Prof.dr.ir. Jos Lichtenberg is hoogleraar productontwikkeling aan de TU Eindhoven, bedenker en voorzitter van de stichting Slimbouwen en mede-eigenaar van Inno-Experts dat innovatieve en duurzame ambities van klanten omzet in projecten. Hij werkt hierbij samen met verschillende partijen, waaronder WVTTK Architecten en Velux Nederland, aan dit project.

Next year professor Jos Lichtenberg of the Department of Architecture, Building and Planning will build the first low-energy dwelling with a high livability level in the Brabant village of Sterksel. It will be the first of its kind in the Netherlands. The construction of the experimental house will take three months. The name of the dwelling will be House of Tomorrow Today (HoTT), and it must be energy-producing without making any concessions to modern conveniences.