Out of office
    Universiteitsraad zoekt nieuwe voorzitter
    20 januari 2011 - U-raadsvoorzitter Monique legt per 1 februari om persoonlijke redenen haar functie neer en verlaat de TU/e. Een zoektocht naar een opvolger is inmiddels gestart. Nog niet duidelijk is wie haar functie tijdelijk gaat invullen.
    Monique. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Half december maakte ze haar voortijdige vertrek kenbaar aan de leden van de U-raad. Ze heeft besloten om de komende twee jaar meer tijd in te ruimen voor haar familie. Eind juni zou haar eerste termijn van twee jaar aflopen. Ze zegt de functie met veel plezier vervuld te hebben en zou over twee jaar ook graag weer willen terugkeren naar de TU/e. Daar zijn overigens geen afspraken over gemaakt.

Rinus van Weert, U-raadslid voor de personeelsfractie PUR, zegt het vertrek van ze te betreuren. “Het kwam voor ons toch wel als een bliksemslag bij heldere hemel. Toen ze medio vorig jaar na haar een zwangerschapsverlof terug was, ging ze voortvarend aan de slag. Ik kan echter begrijpen dat ze met vier kinderen besluit een tijd voor haar gezin te kiezen.”

Van Weert is lovend over haar functioneren tot op heden. “Ze heeft veel nieuwe initiatieven opgestart, meegeholpen de U-raad in de goede richting te krijgen en ze was een goede partij ten opzichte van het College van Bestuur. Een tweede termijn zou in juli stilzwijgend zijn aanvaard.”

Op dit moment zoekt de vertrouwenscommissie binnen de raad naar een opvolger. Als die niet gevonden wordt, gaat men op zoek binnen de instelling. Van Weert durft er nog geen datum aan te verbinden. Ook kan hij nog niet zeggen of hij tijdelijk het voorzitterschap overneemt van ze. Tijdens haar zwangerschapsverlof in 2010 heeft hij dat wel gedaan. Van Weert: “Daar hebben we het nog niet over gehad en ik moet ook kijken of het kan met mijn huidige werkzaamheden.” (HK)

U-council’s chairwoman Monique will resign as per February 1. She will leave TU/e and wants to spend the next two years with her family. The search for a successor has already begun, but there is no temporary replacement yet.