Out of office
    “Universiteiten moeten 5000 banen schrappen”
    20 januari 2011 - Door de bezuinigingen zullen universiteiten minstens vijfduizend banen moeten schrappen, waarvan 1100 onderwijsbanen. Dat zeggen ze in een ‘factsheet’ over de plannen van het kabinet.

Ook buiten de universiteit zouden de bezuinigingen doorwerken. Daar gaan volgens universiteitenvereniging VSNU nog eens duizend banen van onderzoekers verdwijnen.

Maar staatssecretaris Halbe Zijlstra wuift de kritiek weg. “Mensen ontslaan is een eigen keuze”, zei hij afgelopen woensdag in dagblad Spits. “Ze hebben voldoende eigen vermogen om de twee magere jaren te overbruggen. Al die glossy folders en opleidingsdirecties, daar kun je een leuke slag maken.”

Tot 2015 bezuinigt Zijlstra, daarna komt het budget volgens hem weer terug op het oude niveau. Hij zegt uiteindelijk maar tien miljoen te korten. De universiteiten, die in de tussentijd toch ergens het geld vandaan moeten halen om het gat te dichten, spreken van “de grootste bezuinigingen op wetenschappelijk onderwijs en onderzoek sinds de Tweede Wereldoorlog”.

Voor hun schattingen rekenen de universiteiten één ontslag per bezuiniging van 100.000 euro. Dus als er 110 miljoen euro wordt bezuinigd op onderwijs, kost dat ongeveer 1.100 banen.

Daar komen nog andere kosten bovenop, denken de universiteiten. Staatssecretaris Zijlstra wil dat de universiteiten gaan reorganiseren, maar dat kost ook tijd en geld. Bovendien zullen studenten ook rekening houden met het verhoogde collegegeld voor langstudeerders en ‘creatief inschrijfgedrag’ gaan vertonen. Misschien kiezen ze minder zware en kortere opleidingen, of ze schrijven zich in bij het hbo, in de hoop dan langer te mogen studeren, terwijl ze als dubbelstudent wel een universitaire opleiding gaan volgen.

Eerder sprak VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda nog van 2.500 banen die de universiteiten zouden moeten schrappen. Dat aantal is nu naar boven bijgesteld. (HOP)

Because of cutbacks, universities will have to shed at least five thousand jobs, 1100 of which will be positions in education. The news was presented by VSNU in a fact sheet on the government’s plans. Still, State Secretary Halbe Zijlstra discards all criticism. “Firing people is a personal choice,” he told Spits newspaper last Wednesday. “These people have sufficient private property to bridge two poor years. Al those glossy leaflets and educational boards can easily be cut.”