Out of office
    TomTom-topman wordt kwartiermaker ‘Smart Mobility’
    20 januari 2011 - TU/e-alumnus dr.ir. Carlo van de Weijer, vice-president Traffic Solutions van TomTom, gaat op 1 maart aan de slag als kwartiermaker voor de derde strategic area van de TU/e: ‘Smart Mobility’. Bij dit speciale aandachtsgebied zijn universiteitsbreed ruim 230 onderzoekers betrokken: 80 mensen uit de wetenschappelijke staf en 150 promovendi en postdocs.
    Carlo van de Weijer. Archieffoto | Marieke Duijsters

Van de Weijer zegt veel zin te hebben in zijn nieuwe functie die hij gaat combineren met zijn werk voor TomTom. “De verdeling van mijn werkweek zal half TomTom half TU/e zijn”, zo laat hij weten. Volgens hem zet de TU/e een goede stap door ‘Smart Mobility’ aan te wijzen als speciaal aandachtsgebied. “Dit initiatief wordt ook vanuit de industrie in de regio van harte ondersteund. Er gebeurt in de regio heel veel op dit gebied en het is goed dat de TU/e er nu bijvoorbeeld ook met haar opleidingen extra aandacht aan besteedt.”

TomTom staat zeer positief tegenover zijn nieuwe functie. “Ze vonden het fantastisch dat de TU/e hier zo snel actie op ondernomen heeft. De spreekwoordelijke universitaire traagheid is aan de TU/e blijkbaar verleden tijd. Ik zal me de komende tijd eerst eens goed ingraven in de universiteit en de materie en veel spreken met de betrokken hoogleraren en direct betrokkenen van buiten de universiteit. Met hoogleraren als Maarten Steinbuch en Jan Fransoo had ik overigens al regelmatig contact.”

Op het gebied van ‘Smart Mobility’ ziet hij voor de TU/e kansen om op wereldniveau mee te kunnen draaien. “Je ziet dat de ontwikkeling van de auto de laatste jaren steeds dichter is toegegroeid naar de competenties van de TU/e op het gebied van automotive, elektrotechniek, embedded software en logistiek. Je mag de auto van vandaag de dag qua complexiteit gerust vergelijken met een waferstepper of een MRI-scanner.”

De kartrekkende hoogleraren van dit aandachtsgebied zijn afkomstig van vijf verschillende faculteiten: Werktuigbouwkunde, Industrial Engineering & Innovation Sciences, Electrical Engineering, Wiskunde & Informatica en Bouwkunde. Zoals het er nu uitziet zal het aandachtsgebied vier deelterreinen omvatten: ‘Automotive Technology’, ‘Intelligent Transport Systems’, ‘Freight Transport and Logistics’, ‘Mobility and Traffic’.

‘Smart Mobility’ is de derde strategic area van de TU/e, naast de al bestaande voor ‘Energy’ en ‘Health’. Van die twee zijn respectievelijk drs. Rick Harwig (voormalig CTO van Philips) en drs. Roel Fonville (voormalig senior vice-president Philips Healthcare Nederland) de kwartiermakers. Zij zijn vorig jaar al begonnen. (HK)

Starting March 1, TU/e alumnus dr.ir. Carlo van de Weijer, Vice President at TomTom’s Traffic Solutions, will take up the position of trailblazer for TU/e’s third strategic area: Smart Mobility. Over 230 researchers from all over university are involved in this specific area of interest: 80 people from the scientific staff, and 150 PhD students and postdoctoral researchers. According to Van de Weijer, TU/e is taking an important step forward by making Smart Mobility a specific point of interest. “This initiative is applauded by regional industries as well. A lot is happening in this field regionally, so it’s a good thing TU/e is drawing extra attention to the subject by highlighting it in their curriculum.”