Out of office
    Anti bacteriële coating TU/e-alumnus in finale Shell Award
    20 januari 2011 - Hossein Mahmoud, die tijdens zijn studie aan de TU/e een antibacteriële coating ontwikkelde, heeft met zijn bedrijf AM Coatings de finale gehaald van de LiveWire Young Business Award van Shell. Deze prijs werd woensdag 12 januari uitgereikt aan de ‘beste innovatieve jonge ondernemer’ van 2010. Winnaar was de Delftse onderneming Salusion, met een incontinentie-notificatiesysteem.

Hossein Mahmoud kwam op het idee voor zijn coating toen hij stage liep bij het Dutch Polymer Institute, tijdens zijn studie Scheikundige Technologie. “Het principe was al bekend (het bestaan van een polymeer met antibacteriële werking, red.), maar ik heb vervolgens die wetenschappelijke kennis omgezet in een commercieel product”, aldus Mahmoud. Hij ontwikkelde een halffabricaat dat verwerkt kan worden in verf. Een antibacteriële muurverf bijvoorbeeld is interessant voor ziekenhuizen, sauna’s of sportscholen, en als coating kan het nuttig zijn in implantaten of in de scheepvaart. Mahmoud studeerde eind 2007 af aan de TU/e.

Het voordeel ten opzichte van bestaande antibacteriële coatings is dat Mahmoud geen gebruik maakt van gifstoffen (biociden). Daardoor is de coating breder inzetbaar en is er geen kans op resistentie. De bacteriedodende werking van de coating van Mahmoud is mechanisch. Daardoor is de werking tevens permanent. Het polymeer is gebaseerd op een polyacrylaat dat gemodificeerd is met zogenaamde quaternaire ammoniumgroepen.

Dit fungeert als een soort prikkeldraad: bacteriën worden hierdoor als het ware lek geprikt.

Mahmoud laat weten dat al diverse verfproducenten belangstelling hebben getoond voor zijn halffabricaat. Het is de bedoeling dat het binnenkort op de markt komt. Verder wil Mahmoud zijn bedrijf AM Coatings uitbreiden. Hij is nog op zoek naar een chemicus met ervaring in polymeerchemie. (SK)

TU/e alumnus Hossein Mahmoud, who developed an antibacterial coating during his time at the Department of Chemical Engineering and Chemistry, reached the finals of Shell’s LiveWire Young Business Award with his company AM Coatings. Although he didn’t win, his coating, which can be used for paint, for example, will soon be marketed anyway. The coating’s advantage lies in the fact that it works mechanically, instead of by means of toxins. Because of that, it can be used for various applications, and it’s permanent.