Out of office
    TU/e zamelt géén geld in voor van moord verdachte alumnus
    24 januari 2011- Engelse en Nederlandse media besteden sinds vorige week donderdag veel aandacht aan de arrestatie van een alumnus van Bouwkunde, die wordt beschuldigd van de moord op de Britse Joanna Yeats. Het bericht dat aan de TU/e geld voor hem zou worden ingezameld door oud-medewerkers en hoogleraren, is onjuist en inmiddels ook door diverse media weer gecorrigeerd.

“Een oud-collega van de verdachte heeft op persoonlijke titel en uit betrokkenheid met hem in het weekend het voorstel gelanceerd om een inzamelactie voor hem te starten”, aldus TU/e-woordvoerder Peter van Dam. Ook deze oud-collega is niet meer werkzaam aan de TU/e.

Volgens Van Dam heeft Paul Vermeij, de woordvoerder die de familie van de verdachte in de arm heeft genomen, dit initiatief naar buiten gebracht, waarbij het door de media verkeerd is opgepikt. “De TU/e houdt zich afzijdig in deze kwestie. Dat is de gedragslijn die we bij dit soort zaken hanteren”, aldus Van Dam.

Donderdagochtend 20 januari werd de verdachte Vincent T. in zijn woonplaats Bristol aangehouden voor de moord op Yeats en drie dagen later werd hij ook officieel in staat van beschuldiging gesteld. Maandagmorgen 24 januari werd hij voorgeleid aan de rechter.

Afgelopen vrijdag werden bij Vertigo en op het TU/e-terrein al Britse journalisten gesignaleerd. Middels een mail aan medewerkers en studenten ontraadde het faculteitsbestuur van Bouwkunde hen om die journalisten te woord te staan. Toch zijn er inmiddels zowel in Nederlandse als Britse media al commentaren van oud-medewerkers te vinden.

Ook staat al een deel van een video-opname van zijn promotie op een Britse nieuwssite. Volgens Van Dam staat het iedereen ook vrij om op persoonlijke titel iets te zeggen, “maar vragen wij om daar niet de naam van de universiteit bij te gebruiken.” (HK)

Ever since last Thursday, both the British and Dutch media have been covering the arrest of an Architecture, Building & Planning alumnus who has been charged with the murder of the british Joanna Yeats.

Reports stating that former TU/e staff and professors are collecting money for the man are incorrect and have already been rectified by several media. “Over the weekend, one of the suspect’s former colleagues proposed a collection for him out of involvement, but that was done in a private capacity,” says TU/e spokesperson Peter van Dam. Said former colleague was no longer working at TU/e anymore.