spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Sluitstuk

Dode hoek overleven door sensorsysteem
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Real-life Pac-Man met microben

    27 januari 2011 - Onderzoekers van de Amerikaanse Stanford University, onder leiding van Ingmar Riedel-Kruse, hebben een reeks videospelletjes ontwikkeld waarin pantoffeldiertjes, DNA en gistcellen letterlijk de hoofdrol spelen. De bio- technologen publiceren de spelletjes deze maand -met zichtbaar plezier- in het vaktijdschrift Lab on a Chip. In een van de spelletjes (gebouwd op een microchip) laten de spelers een eencellig pantoffeldiertje door een Pac-Man-achtig doolhof zwemmen door hem met elektrische velden aan te sturen. Dat lukt doordat pantoffeldiertjes van nature bewegen naar de positieve pool van elk elektrisch veld dat ze voelen. De acties van de microbe worden met een camera vastgelegd en op een beeldscherm weergegeven. Virtuele elementen van het spel (een visje als spook, voedselbolletjes) worden op het scherm over de 'echte' beelden heen gelegd. In een andere variant kunnen de spelers op strategische plaatsen in het doolhof een chemisch stofje toedienen, waarvoor de eencellige wegvlucht. Riedel-Kruse schrijft in het artikel dat dergelijke 'biotische' spelletjes iets toe te voegen hebben (zoals geur) aan het huidige spelletjesaanbod, maar hij hoopt vooral dat ze het gat tussen biotechnologie en de maatschappij helpen verkleinen. (TJ)