spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Sluitstuk

Dode hoek overleven door sensorsysteem
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Sluitstuk
    Dode hoek overleven door sensorsysteem

    Ondanks de extra spiegels hebben vrachtwagenchauffeurs nog altijd moeite om hun dode hoeken in de gaten te houden. Student Electrical Engineering Pascal van de Mortel werkt daarom mee aan een sensorsysteem dat levende wezens in dode hoeken detecteert.

    "Vrachtwagenchauffeurs moeten op zo veel dingen tegelijk letten, dat ze de dode hoekspiegel vaak over het hoofd zien", vertelt Van de Mortel over de aanleiding van zijn afstudeerproject. "Wij ontwikkelen daarom een sensor- systeem dat objecten in de nabijheid van de vrachtwagen detecteert."

    Het systeem moet verschillende gevarenzones herkennen en kenbaar maken. Zo zou een geluidstoon met een groen lichtje kunnen betekenen dat de chauffeur moet opletten, terwijl een rood licht de chauffeur aanmaant tot onmiddellijk stoppen. Het systeem moet bovendien mensen kunnen onderscheiden van levenloze objecten.

    "Van alle sensorsystemen die nu op de markt zijn, leken het doppler-radarsysteem en een radiometrisch systeem me het meest geschikt om dingen van mensen te onderscheiden", zegt de student. "Een doppler-radar detecteert de hartslag en de ademhaling van mensen. Het radiometrisch systeem meet lichaamswarmte."

    Een doppler-radar zendt radiogolven uit en meet welke golven worden teruggekaatst door de omgeving. Het systeem is vergelijkbaar met een steen die in een bad vol water wordt gegooid: er ontstaan golven in het water die tegen de badwand botsen en weer terug bewegen naar hun ontstaanspunt. Als de badwand zou bewegen, zou dat de breedte van de weerkaatste golven beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor mensen. Een bewegende borstkas en een kloppend hart beïnvloeden de weerkaatste golven. Radiometrische systemen, ook gebruikt om de temperatuur van bijvoorbeeld zeewater te bepalen, meten de warmte van objecten in de omgeving.

    De combinatie van beide soorten systemen zou een goed detectiesysteem kunnen vormen. Dat toonde Van de Mortel niet alleen aan met zijn berekeningen, maar hij maakte ook een proefopstelling.

    "Ik heb geen vrachtwagen uitgerust met sensoren, maar een opstelling gemaakt met antennes en een computer die de ontvangen data verwerkt tot leesbare informatie. Uit de resultaten blijkt dat dit systeem genoeg potentie heeft om te werken binnen een totaalsysteem."

    Dat totaalsysteem zou ook nog de afstand en de positie van de objecten ten opzichte van de vrachtwagen moeten bepalen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met een zogeheten FMCW-radar, die nu al in veel auto's is ingebouwd om frontale botsingen te voorkomen. (EV)


    Pascal van de Mortel. Fotomontage | Rien Meulman

    Electrical Engineering student Pascal van de Mortel is working on a sensor system for trucks that can detect animals and people in blind spots.