Ophokken en kiezen

Han Konings
    Ranglijsten. In universiteitenland een noodzakelijk kwaad. Bestuurders schreeuwen het van de daken als de instelling waar zij in naam de scepter zwaaien, er goed in presteert. Dan verkondigt die lijst dé ultieme waarheid. Maar bengelt hun toko in de onderste regionen, dan wordt die lijst binnenskamers verketterd als zijnde een ondoorzichtige orakelmachine, waar geen invloed op kan worden uitgeoefend. Deze week is dat anders. Door onderzoeksbureau QS direct te confronteren met een ongerijmdheid in hun nieuwe lijstenbrij, wist Cursor de TU/e er alsnog in te krijgen. Excellent lobbywerk en met liefde gedaan. Voor wat het waard is.
    TU/e weer terug in de ranglijsten van QS
    14 april 2011 - Het Britse onderzoeksbureau QS heeft naar eigen zeggen tien miljoen meetgegevens opnieuw in kaart moeten brengen om op die manier het over het hoofd zien van de TU/e in vijf wereld-ranglijsten te herstellen. Het zijn lijsten die aangeven op welke universiteiten de vakgebieden civiele techniek, computerwetenschap, elektrotechniek, werktuigbouwkunde en scheikundige technologie het sterkst zijn. In vier van de vijf lijsten is de TU/e nu terug te vinden in de groep universiteiten met de posities 51 tot en met 100.

Cursor informeerde begin vorige week bij het onderzoeksbureau QS waarom de TU/e ontbrak in de vijf nieuwe ‘World University Rankings for technical subjects’. Die afwezigheid stond haaks op de mooie score die de TU/e in 2010 had behaald bij de wereldwijde QS-ranking van universiteiten die focussen op ‘engineering & technology. Daar behaalde de TU/e een vijftigste plaats en van resterende ook vermelde Nederlandse universiteiten scoorde alleen Delft beter.

Gistermiddag, 13 april, liet QS weten dat in de Scopus database, het systeem dat QS gebruikt voor het produceren van zijn ranglijsten, de fout is gevonden die ervoor zorgde dat de TU/e in eerste instantie niet werd meegenomen. Simona Bizzozero, hoofd PR bij QS, verzekerde Cursor per mail dat het systeem inmiddels is geperfectioneerd en dat dit ‘geïsoleerde incident’ niet meer zal voorkomen.

De vijf wereldranglijsten zijn inmiddels aangepast op de site van QS en de TU/e is in alle vijf lijsten terug te vinden (zie: www.topuniversities.com). Bij vier van de vijf vakgebieden is de TU/e ondergebracht bij de groep universiteiten die gerangschikt zijn in de posities 51 tot en met 100. Alleen computerwetenschap valt in de groep met de posities van 101 tot en met 150. Het Amerikaanse MIT is voor alle vijf gebieden de koploper van de ranglijsten. (HK)

The British research institute QS was forced to recalculate ten million items of data to fix the fact they forgot to include TU/e in five of their world rankings. The lists rank universities in the fields of civil engineering, computer science, electrical engineering, mechanical engineering and chemical engineering. In four out of five lists, TU/e can now be found between positions 51 and 100.