Ophokken en kiezen
    Nieuws | Mens
    Wouter Gerritsen. Foto | Bart van Overbeeke
    “Deze opleiding maakt mijn werk makkelijker en leuker”

Dit collegejaar is laboratoriummedewerker Wouter Gerritsen (40) begonnen met de hbo-opleiding Chemische Technologie. Dat is mede mogelijk gemaakt door het TU/e employabilityfonds. Het levert hem beter theoretisch inzicht op, én doorstroommogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Welk werk heb je en welke opleiding doe je daar nu naast?
    “In 2000 ben ik aan de TU/e komen werken bij Scheikundige Technologie als laboratoriummedewerker met een diploma mts procestechniek. Na negen jaar stapte ik over naar mijn huidige capaciteitsgroep Process Systems Engineering. Sinds september ga ik iedere maandag naar Hogeschool Utrecht voor een tweejarige hbo-opleiding in Chemische Technologie.”

Waarom ben je die opleiding gaan doen?
    “Bij die overstap dacht ik na over mijn toekomst. Wat wil ik nou eigenlijk? Ik zat een beetje vast. Als mts’er kun je niet zoveel op de TU/e en bovendien zat ik met mijn salaris ook al in de maximum schaal. Ik heb bij Euflex een Career Consult gedaan. Daar kwam naar voren dat deze opleiding heel goed voor mij zou zijn. Eerst heb ik bij mijn faculteit gevraagd naar de mogelijkheden. We kwamen uit op zes compensatie-uren per lesdag. Voor de financiële ondersteuning heb ik een aanvraag gedaan bij het employabilityfonds. Ik krijg het collegegeld, de reiskosten en mijn studiematerialen vergoed. Voor twee jaar kan ik tot 7.500 euro declareren.”

Wat valt tegen, wat valt mee?
    “De opleiding kost toch wel veel tijd. Op maandagen kom ik soms pas na elf uur ’s avonds thuis. Mijn huiswerk heb ik ook niet altijd af. Engels wil ik wel eens overslaan, ik praat hier bij Scheikunde al de hele dag Engels. Maar aan wiskunde en natuurkunde besteed ik veel tijd. De rest valt mee. Ik zie wat ik op school leer in mijn werk terug. Presentaties van aio’s en afstudeerders zijn begrijpelijker geworden. En daardoor interessanter. Ook heb ik nu al, na driekwart jaar, een beter theoretisch inzicht. Dat maakt mijn werk makkelijker en leuker.”

Wat ga je doen met je diploma?
    “Dat weet ik nog niet. In september eindigt mijn contract. Deze onderzoeksgroep loopt op zijn einde. De huidige leidinggevende, professor André de Haan, maakt een overstap naar het bedrijfsleven. Ik ga ander werk zoeken. Misschien binnen de TU/e, maar ik kan meerdere kanten op. Ik kan ook bij een bank gaan werken. Financiële processen zijn vergelijkbaar met chemische processen, dat heb ik inmiddels wel geleerd.” (NS)

This academic year, lab assistant Wouter Gerritsen (40) started on a Chemical Engineering bachelor, which could be realized partially thanks to the TU/e employability fund. It will provide him with a better theoretical understanding, as well as more opportunities on the job market.