Ophokken en kiezen
    Videocolleges kunnen weer versneld worden bekeken
    14 april 2011 - Studenten van de TU Delft hebben het mogelijk gemaakt dat TU/e-studenten de videocolleges weer versneld kunnen bekijken. Dat kon niet meer sinds er aan het begin van dit collegejaar een nieuwe ‘player’ van Microsoft voor de videocolleges wordt gebruikt aan de TU/e.

De nieuwe player van de TU/e is flexibeler- je kunt gemakkelijker switchen tussen Powerpoint en video- en heeft een professionelere uitstraling. Dit zijn volgens Maurice Megens van het Onderwijs en Studenten Service Centrum de redenen waarom voor de player Silverlight is gekozen. Hij heeft wel van enkele studenten klachten gekregen over het feit dat de colleges niet meer versneld konden worden bekeken, maar volgens hem waren er dat maar een handjevol. “Ik heb studenten geadviseerd om de klachten ook bij Microsoft neer te leggen en de leverancier heeft dat ook gedaan. Als blijkt dat echt veel studenten er problemen mee hebben, kunnen we altijd de oude player terugplaatsen.”

Vier studenten van de TU Delft beheren de website www.studeersnel.nl die er initieel voor is bedoeld om bestanden zoals samenvattingen uit te wisselen. Toen in Delft bleek dat studenten de videocolleges niet meer versneld konden kijken, hebben ze op die site in een player voorzien waarmee dat wel kan. Op een forum zagen de studenten dat in Eindhoven vergelijkbare problemen spelen. Volgens Jacques Huppes, één van de vier studenten, doen ze niks ongeoorloofds met dit initiatief. “Studenten moeten nog altijd op de TU/e-site inloggen om aan de juiste url te komen.” Door de juiste link in te voeren op www.studeersnel.nl, kunnen studenten de video bekijken en versnellen. Volgens Maurice Megens mag het voorbeeld dat op de website staat daar in ieder geval niet staan. “Iedereen kan nu dit videocollege gewoon bekijken, zonder inloggegevens.” (JvG)

Students from TU Delft managed to have TU/e students watch their video lectures at
    accelerated speed again. They couldn’t anymore after a new Microsoft player was installed for the video lectures early this academic year. You can have a fast-forward look at www.studeer snel.nl. TU/e doesn’t mind putting back the old player as well, should many study experience problems with the current one.