Ophokken en kiezen
    Instroom bij Electrical Engineering lijkt in de lift te zitten
    14 april 2011 - Bij de meest recente peiling van de vooraanmeldingen voor het komend studiejaar laat Electrical Engineering (EE) een fraaie stijging van 67 procent zien ten opzichte van vorig jaar. Studieadviseurs Jan Vleeshouwers en Sjoerd Hulshof hebben er niet direct een verklaring voor. Het is niet terug te voeren op de start van de bachelor Automotive in september.

“Binnen de faculteit bestaat wel enige verbazing over de grote procentuele stijging van de vooraanmeldingen”, zegt studieadviseur Jan Vleeshouwers. “Met de langstudeerdersregeling en de daarbij behorende boete in het verschiet verwacht je eigenlijk eerder een terugloop in de vooraanmeldingen voor een relatief zware studie als Electrical Engineering (EE). Maar schommelingen bij de instroomcijfers zijn er eigenlijk door de jaren altijd wel geweest bij onze faculteit.”

Collega Sjoerd Hulshof merkt op dat de instroomcijfers voor EE de afgelopen jaren erg ‘tam’ waren. “Misschien trekken ze nu weer aan.” Vorig jaar schreven in totaal 70 eerstejaars zich in, waarvan er op dit moment nog 53 bezig zijn met de opleiding. “In vergelijking met eerdere jaren is dat een mooi aantal”, laat Hulshof weten, die de eerstejaars ook intensief begeleidt. Op de vraag of de bachelor Automotive voor veel extra vooraanmeldingen zorgt, antwoordt Hulshof ontkennend. “Nee, op dit moment zijn er 42 vooraanmeldingen puur voor EE en 7 voor Automotive. Daar zit de extra groei dus niet direct.” Hulshof hoopt voor komend studiejaar op negentig pure EE-instromers en dertig instromers voor Automotive.

Overall kent de TU/e op dit moment een groei van de vooraanmeldingen van 4, 4 procent ten opzichte van 2010. De TU Delft en Universiteit Twente scoren aanzienlijk beter met respectievelijk stijgingspercentages van 24, 7 en 29,6 (voor de technische UT-opleidingen). (HK)

In the most recent poll for early registrations for the next academic year, Electrical Engineering (EE) shows a splendid increase of 67% compared to last year. Student
    counselors Jan Vleeshouwers and Sjoerd Hulshof can’t really explain it, as the increase cannot be traced back to the start of the Automotive bachelor last September.