Ophokken en kiezen
    Automotive TU/e steelt show op AutoRAI
    14 april 2011 - De automotive-tak van de TU/e is dit jaar prominent aanwezig op de AutoRAI in Amsterdam. Medewerkers en studenten presenteren zich tussen 13 en 23 april aan autominnend Nederland met onder meer een Flash Game en een drietal innovatieve auto’s.
    De stand van de TU/e op de AutoRAI. Foto | Serge Hagemeier

Hoofddoel van de Eindhovense aanwezigheid op de AutoRAI is het promoten van de nieuwe bacheloropleiding Automotive, die komend collegejaar bij Electrical Engineering van start gaat, vertelt Erwin Meinders van Werktuigbouwkunde. “We hebben een aantal evenementen gekozen om scholieren te laten zien hoe leuk het is om deze unieke opleiding te kiezen als vervolgstudie, waaronder de AutoRAI. We staan samen met vijf andere onderwijsinstellingen in het onderwijspaviljoen van HTAS, een stimuleringsprogramma van de overheid voor de automotive sector.” Naast informatie over de nieuwe opleiding geeft de TU/e-delegatie ook informatie over de bestaande masteropleiding Automotive Technology bij Werktuigbouwkunde en de PDEng-opleiding in die richting.

De universiteit pakt fors uit op de autobeurs. Een negental grote posterborden tussen het treinstation en de RAI moet bezoekers naar de TU/e-stand lokken. Daar kunnen potentiële studenten in een videospel zelf een auto bouwen uit componenten. Daarnaast zijn drie bijzondere voertuigen aanwezig: de racewagen van University Racing Eindhoven, het elektrisch onderzoeksvoertuig Lupo EL en de BMW met elektrisch veer-dempersysteem waar ir. Bart Gysen eind van het jaar op gaat promoveren.

Elk van de drie voertuigen heeft een eigen videozuil met een filmpje, die ook op Youtube te zien zijn.

Het is hard werken voor de betrokkenen. Meinders: “We werken in twee shifts en er zijn de komende anderhalve week continu minstens drie mensen van de TU/e aanwezig, die allemaal op de hoogte zijn van alle projecten die we presenteren.” (TJ)

TU/e’s automotive branch will be prominently present at the Amsterdam AutoRAI this year. From April 13-23, staff and students will be presenting themselves to car-lovers of the Netherlands with a flash game and three innovative cars, among other things.