Ophokken en kiezen
    Prijs voor masterscriptie over beveiligen IP-adressen
    14 april 2011 - Technische Informatica-alumnus ir. Harm van Tilborg heeft woensdag 13 april de Kooy-afstudeerprijs 2011 gewonnen. De oud-TU/e’er kreeg de prijs voor zijn masterscriptie over het beveiligen van IP-adressen. De bijbehorende duizend euro werd uitgereikt tijdens het dr. Kooy-symposium op de Marinebasis Amsterdam door het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI NIRIA).

In zijn scriptie vergelijkt Van Tilborg twee beveiligingssystemen van het Domain Name System (DNS) protocol. Het DNS-protocol zorgt op internet voor de adresvertaling, zo wordt w3.tue.nl vertaald naar 123.123.123.123 - een IP-adres. Voor dit protocol zijn twee beveiligingssystemen, het meer gangbare DNSSEC en het nieuwere DNSCurve. Van Tilborg concludeert in zijn scriptie dat DNSCurve betere bescherming biedt, vooral op het terrein van privacybeveiliging.

Van Tilborg is tot juni op rondreis is door Zuid-Amerika, maar was een paar dagen in Nederland en kon de prijs zelf in ontvangst nemen. “Het is een geweldige eer om op dit gebied gewaardeerd te worden.” De alumnus werd door een collega-student gewezen op het Kooy-symposium en besloot samen met zijn begeleider dr. Benne de Weger een kopie van zijn scriptie naar de jury te sturen. De geldprijs noemt Van Tilborg een ‘leuke bijkomstigheid’, vooral omdat hij deze direct kan investeren in zijn reis.

Van Tilborg weet nog niet of hij in de toekomst verder wil in de elektronische beveiliging. “Mijn reis hier is bedoeld om dat uit te vinden. Wat ik wil, waar ik dat wil.” Daarnaast is hij door de TU/e gevraagd om te promoveren, maar ook hier zegt hij nog eens goed over te moeten denken. (GvdN)

On Wednesday, April 13, ir. Harm van Tilborg received the Kooy Thesis Prize 2011. The TU/e alumnus was awarded the prize for his master thesis on the protection of IP addresses. The prize money of a thousand euro was awarded by the Royal Insitute of Engineers (KIVI NIRIA) during the dr. Kooy conference at the Amsterdam Naval Base.