Ophokken en kiezen
    Kartrekker Twents university college ziet voordeel in samenwerking
    14 april 2011 - Evenals de TU/e wil ook de Universiteit Twente van start gaan met een university college. Twente weet ook wanneer: in september 2012. Volgens projectleider Kees Ruijter moet het een opleiding worden met een engineering-profiel en komen de Twentse plannen in grote lijnen overeen met de Eindhovense. Samenwerking met de TU/e op dit vlak sluit hij zeker niet uit.

UT Nieuws, het universiteitsblad van de Universiteit Twente, deed vorige week verslag van een bijeenkomst die projectleider Kees Ruijter met de universiteitsraad had over de totstandkoming van een university college. Ruijter verwacht dat de instroom onder andere zal bestaan uit hoogbegaafde scholieren die nu onvoldoende uitgedaagd worden op de universiteit: “Onze opleiding begint bij grote maatschappelijke vraagstukken waarbij alle disciplines samen komen. Daar willen de studenten zich over buigen. Wij willen ze over grenzen heen opleiden en verwachten van de studenten ook een leiderschapsattitude. Het zijn mensen die gezag hebben en graag de grote lijnen uitzetten.”

Een duidelijk gedefinieerd programma is er overigens nog niet, aldus UT Nieuws. Daar wordt de komende maanden aan gewerkt. In de zomer zou de Twentse aanvraag voor het college binnen moeten zijn bij het ministerie, dan kan in september begonnen worden met de werving. Volgens UT Nieuws is dat een harde deadline, aangezien ook Eindhoven een aanvraag zou hebben ingediend om in 2012 met een university college te starten. Peter van Dam, woordvoerder van het Eindhovense CvB, zegt echter dat dat niet het geval is. Ruijter laat desgevraagd weten dat hij die suggestie ook niet heeft geuit in het overleg met de U-raad. “Ik heb inderdaad gezegd dat we haast hebben”, aldus Ruijter, “omdat we al weer wat jaren op deze plannen broeden en op een gegeven moment het momentum wegebt. We denken wel dat we beduidend minder kans maken in de macrodoelmatigheidstoets als Eindhoven een vergelijkbaar college zou willen starten en een aanvraag eerder zou indienen.”

De Twentse projectleider benadrukt dat de sfeer er zeker niet een is van ‘wij tegen zij’, maar meer dat er parallel plannen ontwikkeld worden door beide universiteiten. Hij heeft over de Twentse plannen nog geen contact gehad met Eindhoven. “Het is logisch dat in het stadium dat er gebroed wordt op vragen als ‘willen we het echt wel’, ‘wat gaat het kosten’ en ‘hoe moeten we de opleiding positioneren’, de nadruk eerst ligt op de interne discussie en dat er dan nog niet met andere partners wordt overlegd. Ik heb overigens in al mijn vroegere functies uitstekend samengewerkt met collega’s aan zowel de TU/e als aan de TU Delft en heb tijdens het informeel overleg met de U-raad gezegd dat er ook rond de vorming van een university college wat mij betreft uitstekend samengewerkt zou kunnen worden. Als we samen de toevoerwegen naar techniekopleidingen kunnen openbreken hebben we er allemaal baat bij, is mijn opvatting.” (HK)

Like TU/e, the University of Twente also wants to set up a university college. Twente knows when, too: in September of 2012. According to project leader Kees Ruijter, the college will have an engineering profile, and Twente’s plans are generally similar to those of Eindhoven. Collaborating with TU/e in this matter is quite possible, he says.