Ophokken en kiezen

Ook universiteiten en hogescholen krijgen respijt

14 april 2011 - Behalve de boete voor langstudeerders is ook de  bezuiniging van 190 miljoen euro op universiteiten en hogescholen een  jaar uitgesteld. Minister Van Bijsterveldt en staatssecretaris Zijlstra  reiken hun critici “een uitgestoken hand”.

Er was niet genoeg steun voor een snelle invoering van de plannen,  erkennen de bewindslieden in de brief aan de Tweede Kamer die ze  woensdagavond verstuurden. Ze willen tegemoet komen aan de zorgen die  binnen en buiten het parlement leven, schrijven ze.

De kosten van het uitstel (370 miljoen euro) worden opgevangen binnen  de OCW-begroting. Er gaat minder geld naar de voorgenomen  prestatiebeloning voor leraren, de maatschappelijke stage en de  ontwikkeling van centrale toetsen in het basis- en voortgezet onderwijs  en mbo. De precieze uitwerking volgt in de Voorjaarsnota.

Naast de langstudeermaatregel en de korting op het hoger onderwijs  “temporiseert” het ministerie ook de omstreden bezuinigingen op passend  onderwijs.

De bewindslieden benadrukken dat uitstel van de plannen geen afstel  betekent. “De te behalen doelen uit het regeerakkoord blijven  onverminderd van kracht.” Maar betrokkenen hebben nu meer mogelijkheden  om zich voor te bereiden op wat komen gaat.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met Zijlstra over de  langstudeermaatregelen. De oppositie, die woensdag verheugd op het  uitstel reageerde, blijft fel gekant tegen het wetsvoorstel. (HOP)

Apart from postponing the fine for slow students, 190-million euro cutbacks for universities (of applied sciences) will also be implemented a year later. Minister Van Bijsterveldt en State Secretary Zijlstra are meeting their critics halfway.
    There wasn’t enough support for a speedy implementation of the plans, the government members admitted in the letter they sent to the House of Representatives last Wednesday night. The government stresses that postponing the plans does not mean they’ll be cancelled altogether.