Ophokken en kiezen
    Kamer nog niet klaar met bijverdiengrens
    20 april 2011- Een parlementaire meerderheid wil dat staatssecretaris Zijlstra uitzoekt hoeveel studenten in 2008 netto meer dan 10.630,74 euro verdienden. Een motie daartoe van GroenLinks en CDA werd vanmiddag aangenomen.

Vorige maand ontvingen bijna twintigduizend studenten een brief van DUO met de mededeling dat zij honderden euro’s moeten terugbetalen, omdat zij in 2008 bruto meer hadden verdiend dan 12.916,17 euro. Een jaar eerder overschreden veel minder studenten de regeling, zo’n veertienduizend.

Oppositiepartijen betwijfelden daarop of studenten wel goed waren voorgelicht over de bijverdiengrens. In 2008 gold namelijk niet langer het netto, maar het bruto inkomen als norm. De kamerleden hoorden verhalen over studenten die maar een paar tientjes te veel hadden verdiend, en die nu hun basisbeurs, aanvullende beurs en ov-kaart moeten terugbetalen. Ze vroegen staatssecretaris Zijlstra om een coulanceregeling voor deze studenten, maar die wilde dat niet. Volgens hem was de regeling duidelijk genoeg gecommuniceerd aan de studenten.

GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver liet daarop weten van de staatssecretaris te willen horen hoeveel studenten volgens de oude regels wel aan de goede kant van de grens zouden zitten en of hij ten minste voor hen iets zou kunnen betekenen. Samen met Sander de Rouwe (CDA) diende hij een motie in die verder werd gesteund door Pvda, SP, D66, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren. (HOP)

House of Representatives still on top of maximum additional income
    A parliamentary majority wants State Secretary Zijlstra to find out how many students made more than EUR 10,630.74 in 2008. A resolve on the matter by GroenLinks and CDA was passed today. Last month, almost twenty thousand students received a letter from DUO stating they had to pay back hundreds of euros because they earned more than EUR 12,916.17 gross in 2008. The year before, only an approximate of fourteen thousand students exceeded the maximum.