Ophokken en kiezen

KNAW noemt werkgevers kortzichtig

15 april 2011 - Kortzichtig en inconsequent. Zo noemt directeur Hans Chang van wetenschapsgenootschap KNAW de ideeën van werkgeversorganisatie VNO-NCW over het wetenschappelijk onderzoek in Nederland.

Vorige week leverden de werkgevers kritiek op het wetenschapsbeleid van staatssecretaris Zijlstra. De wetenschappelijke instituten van KNAW en NWO zouden volgens VNO-NCW van werkwijze moeten veranderen, zodat ze beter aansluiten bij de ‘topsectoren’ van de kenniseconomie. Maar Zijlstra dwingt dat niet of nauwelijks af. Misschien zou hij de toedeling van onderzoeksmiddelen eens op de schop moeten nemen, overwogen de werkgevers.

Desgevraagd laat algemeen directeur Chang van de KNAW weten “verbaasd” te zijn. De Akademie onderschrijft het topsectorenbeleid juist, zegt hij, maar er moet wel voldoende aandacht blijven voor de ‘brede kennisbasis’, oftewel het fundamentele onderzoek, dat losstaat van de topgebieden. “Juist uit onverwachte ontwikkelingen ontstaan de topgebieden van morgen.”

VNO-NCW is volgens hem kortzichtig, “omdat de werkgeversorganisatie het belang van de brede kennisbasis verschrikkelijk onderschat. Zij zou beter moeten weten als zij de geschiedenis van de echt belangrijke doorbraken en innovaties zou kennen.”

Bovendien is VNO-NCW inconsequent: “Het is een breuk met de koers van de Kennis- en innovatieagenda, waar de werkgeversorganisatie zich ook achter heeft geschaard, net als de KNAW.”

Eerder schreef staatssecretaris Zijlstra dat de KNAW en NWO in hun plannen beter op de topsectoren zouden moeten aansluiten. Hij verwachtte dat ze dat vanzelf zouden doen, nu ze wisten waar het kabinet naartoe wilde. Chang is blij dat de staatssecretaris respect toont voor de autonomie van de instituten, anders dan de werkgevers. “Hij straalt uit dat hij vertrouwen heeft in het vermogen van de Akademie om op basis van eigen meesterschap, van autonomie, aansluiting te realiseren tussen het onderzoek van haar instituten en de topgebieden.” (HOP)

summary