Ophokken en kiezen
    “Ze hebben hier toch al genoeg jongens”
    15 april 2011- De twee roze TU/e-vlaggen voor de ingang van Vertigo misstonden donderdag 14 april tijdens de High T @ TU/e niet. De universiteit deed voor de eerste keer mee aan de landelijk georganiseerde Girlsday. Tijdens deze dag maakten 75 meiden uit klas één tot en met drie van het voortgezet onderwijs kennis met bètastudies en techniek. x4_s.jpg
    Tosca, Bevely en Katja maken hun eigen tandpasta. Foto l Bart van Overbeeke

Tijdens de High T @ TU/e konden de scholieren meedoen aan activiteiten als tandpasta maken, robots programmeren en stikstof ijsjes maken voor bij de thee. In het laboratorium op de tweede-etage van de faculteit Scheikundige Technologie zijn Myrthe (14) en Anne (13), beiden uit Utrecht, bezig om hun eigen tandpasta te maken. De twee vinden de Girlsday een goed initiatief: “Ik vind het wel fijn dat je zo kan zien wat ze hier allemaal doen,” vertelt Myrthe. “Ze hebben hier toch al genoeg jongens”, vult Anne aan. Met de tandpasta van de twee scholieren gaat het ook al aardig. Myrthe: “Dat moet wel lukken, hoop ik. Ik snapte net alleen niet wat er in die rode fles zat, toen ik het ging vragen bleek het gewoon water te zijn.”

In de hal van Vertigo zijn Bevely (15), Katja (14) en Tosca (14) bezig een lego-robot te programmeren. Via een computer kunnen ze de robot zo afstellen dat deze een parcours af rijdt. De drie zitten op het technasium van het Jacob Roelandslyceum in Boxtel. Katja: “Ik vind de dingen die je hier kan doen, zoals deze robot besturen, erg leuk. En ook de labjassen en veiligheidsbrillen die ze hier hebben zijn veel beter dan bij ons op school.”

De stand met de legorobot wordt bemand door Evert de Kock, tweedejaars student Werktuigbouwkunde. “De meesten vinden het volgens mij wel leuk hier en het is ook goed dat er meer voor meisjes wordt gedaan. Ik ben alleen bang dat dit te laat is, vaak hebben ze hun keuze al gemaakt. Ik vroeg er net een paar wat ze later willen worden; dierenarts zeggen ze dan.” Bevely, Katja en Tosca zien een technische studie wel zitten. De drie derdejaars scholieren sluiten ook niet uit dat ze straks naar Eindhoven komen om te studeren. Maar of dit ook door de Girlsday komt, durven ze niet te zeggen. Tosca: “Het is wel goed dat ze dit doen zodat er meer meisjes naar de TU/e komen. Maar ik vind het niet helemaal eerlijk, ze zouden eigenlijk ook zo’n dag voor jongens moeten organiseren.”

Binnen de TU/e waren de faculteiten Scheikundige Technologie en Bouwkunde open voor scholieren. In heel Nederland waren er ongeveer vierduizend meisjes op pad gegaan om kennis te maken met technische beroepen of opleidingen. (GvdN)
    .

The two pink TU/e flags at the entrance of Vertigo last Thursday, April 14 were very appropriate for the High T @ TU/e. It was the first time TU/e participated in the nationwide event Girlsday. During the day, 75 high-school girls aged 12-15 were introduced to science studies.