spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

Ophokken en kiezen
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Ook SER wil hoger onderwijs opstuwen
    18 april 2011 - De Sociaal-Economische Raad pleit voor beter onderwijs, meer differentiatie en zorgvuldige selectie van studenten. Hiermee sluiten de werkgevers en werknemers zich aan bij de adviezen van de commissie-Veerman over het hoger onderwijs.

    Door studie-uitval en verkeerde studiekeuze wordt er te lang gestudeerd in Nederland, schrijft de SER in zijn advies aan staatssecretaris Halbe Zijlstra. Daardoor gaan Nederlandse jongeren laat aan het werk en “dat is zowel nadelig voor de jongeren zelf als voor de Nederlandse samenleving en economie”.

    Volgens de Raad zijn “op de middellange en lange termijn” extra investeringen in het hoger onderwijs nodig. En net als de commissie-Veerman vraagt de SER om iets te doen tegen de “wildgroei aan studierichtingen” en bovendien meer onderscheid in opleidingsniveaus te creëren.

    De staatssecretaris is momenteel bezig met zijn ‘strategische agenda’ voor het hoger onderwijs. In juni presenteert hij zijn plannen. De SER bestaat uit afgevaardigden van werkgevers- en werknemersorganisaties en onafhankelijke deskundigen. De leden adviseren kabinet en parlement over sociaal-economisch beleid. (HOP)

    SER wants higher education to improve as well
    The Social-Academic Council (SER) argues for better education, more differentiation, and careful student selection. The employers and employees endorse the Veerman committee's advice about higher education. Because students often drop out and or pick the wrong study, Dutch students tend to study for too long, says SER in its advice meant for State Secretary Zijlstra. It results in Dutch youth getting jobs at a later age, which “is disadvantageous to both youth and Dutch society and economy”.