Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Nieuws | Mens
    Tim Scholten.
    Vertellen hoe studenten studeren

De ‘taskforce Redesign Ba-curriculum’ stelt een switch voor van aanbod-gestuurd naar meer vraaggeoriënteerd onderwijs. Dat moet samen met de studenten ontwikkeld worden. Vier studenten hebben mogen meepraten in de TU/e-taskforce. Een van hen is Tim Scholten, derdejaars Industrial Design.

Wat is je inbreng in het beleidsvoorstel?
    “Wij konden vertellen hoe studenten tegenwoordig studeren. Kijk naar het hordeloopmodel dat geldt voor de tentaminering. Studenten gaan vlak voor de tentamenweek, de horde, hard werken en na de horde doen ze het weer rustig aan. Dat is een probleem, want studenten redden het niet omdat alle tentamens tegelijk komen. De taskforce is opgezet om het studierendement te verhogen. Een van onze voorstellen was gespreide tentamens en minder tegelijk, maar wel tegelijk met een studieproject. Dit voorstel komt overigens voort uit de denktank van twintig studenten die Nienke van Dijk heeft opgezet.”

Heb je ook suggesties gedaan die niet zijn opgepikt?
    “We werden absoluut serieus genomen. Al onze inbreng heeft in ieder geval tot discussie geleid. De bijeenkomsten zijn nu achter de rug. Als dank voor onze inzet werden we uitgenodigd voor het diesdiner.”

Er is een cultuuromslag vereist bij docenten, maar ook bij studenten. Hoe kijk je daar tegenaan?
    “Sommige docenten moeten zich afvragen of er nog wel vraag is naar de vakken die ze aanbieden. En, zo nee, moeten ze op zoek naar wat de student wil. En studenten wordt gevraagd meer na te denken waar ze mee bezig zijn. Dat gaat van vakken die ze in de propedeuse kiezen tot wat ze willen op hun veertigste.”

Studenten moeten hun eigen studie gaan vormgeven. Had jij dat in je eerste jaar gekund?
    “Ja, bij ID doen we dat al tijden. Maar daar heb ik goede coaching bij gehad. Ook in ons advies staat dat iedere student gecoacht wordt. Dat kon nog wel eens een probleem worden. Hoe vind je voor iedere student een coach? Dat heeft weer te maken met cultuuromslag; wil iedere medewerker ook coachen? Bij ID werkt het goed, maar het vraagt veel van de TU/e.” (NS)

The task force ‘Redesign Ba curriculum’ proposed a switch from education based on supply to education that is based on demand. This new approach should be developed in collaboration with students. Four students had their say in the TU/e task force, one of which is Tim Scholten, a third-year student at Industrial Design.