Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    TU/e komt met beurs voor tweede studie
    12 mei 2011 - De TU/e gaat een beurs instellen voor Nederlandse studenten die een tweede master willen volgen. Het College van Bestuur heeft hiervoor groen licht gegeven. Het plan sluit aan bij een motie van VVD-tweedekamerlid Anne-Wil Lucas om studiebeurzen te creëren in samenwerking met het bedrijfsleven.

Sinds dit collegejaar vergoedt de overheid niet langer tweede studies. Universiteiten en hogescholen mogen daarom een (kostendekkend) instellingscollegegeld vragen. Aan de TU/e betalen studenten die een tweede studie volgen dit collegejaar nog het veel lagere wettelijke collegegeld. In de komende U-raad zal het CvB voorstellen om dit ook het komende collegejaar zo te houden.

De TU/e onderscheidt zich daarmee van de meeste andere universiteiten, waar tweede studies flink in de papieren gaan lopen - geneeskunde in Maastricht gaat als tweede studie zelfs meer dan dertigduizend euro per jaar kosten. Studenten van buiten Europa betalen aan de TU/e al wel het instellingscollegegeld, dat per komend collegejaar 8.000 euro bedraagt voor de bachelor, en 12.500 euro voor de masteropleidingen.

Om de beste studenten toch een kans te geven een tweede studie aan de TU/e te volgen, wil de TU/e ‘scholarships’ invoeren in analogie van het Amandus H. Lundqvist Scholarship Program voor buitenlandse studenten. Sinds 2006 kunnen buitenlandse studenten een beurs krijgen voor een masteropleiding als ze daarna nog drie jaar bij een sponsorend bedrijf gaan werken. Vorig jaar zijn volgens het jaarverslag 267 van zulke beurzen toegekend.

Wanneer de nieuwe beurzen beschikbaar komen en aan welke voorwaarden de studenten precies moeten doen om ervoor in aanmerking te komen, moet nog worden bepaald. (TJ)

TU/e will be establishing a scholarship for Dutch students who want to do a second master. The Executive Board has green-lighted the plan.