Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Meer studenten slagen door quizvragen
    12 mei 2011 - Meer studenten zijn de afgelopen twee jaar voor het vak Mechanische Trillingen geslaagd, een bachelorvak in het tweede jaar van Werktuigbouwkunde. Dit lijkt te komen door de introductie van een quiz in het vak.

Prof.dr.ir. Ines Lopez Arteaga is universitair docente bij Werktuigbouwkunde en gasthoogleraar aan de KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Ze geeft sinds 2006 het vak Mechanische Trillingen. Ze zocht een oplossing voor het relatief lage slagingspercentage bij haar vak, dat volgens haar vrij zwaar en theoretisch is.

In het collegejaar 2009/2010 begon ze met de quiz en de resultaten gingen omhoog. Hetzelfde resultaat zag ze dit collegejaar. Beide jaren slaagden er 20 tot 25 procent meer studenten de eerste keer voor het vak dan in de jaren daarvoor.
    Studenten beantwoordden tijdens elk college online quizvragen over de stof tijdens het college. Ze mochten onderling overleggen. Daarna liet Lopez Arteaga de antwoorden van de studenten op het scherm zien en lichtte het juiste antwoord toe. Studenten werd een bonus van een half punt in het vooruitzicht gesteld als ze tenminste 55 procent van alle vragen goed beantwoordden. De beste student heeft bovendien een ritje in een DAF-truck gekregen en de tien beste van dit collegejaar kregen een rondleiding in de DAF-fabriek.

Volgens de docente is haar methode erg effectief gebleken. “Studenten worden op verschillende niveaus gestimuleerd. Ze bereiden zich meer voor, leren van elkaar door te overleggen en niet alleen de minder goede studenten maar juist ook de betere studenten worden gestimuleerd om beter hun best te doen. Het extra halve punt heeft nauwelijks invloed gehad op de resultaten, het lijkt duidelijk de voorbereiding te zijn geweest.”

Volgens Lopez Arteaga biedt het systeem met online toetsen veel mogelijkheden om bepaalde (groepen) studenten te volgen en onderwijs op maat te kunnen bieden. Ze gaat hiermee in de toekomst experimenteren. Voor zover de docente weet, is haar vak het enige aan de TU/e met quizvragen.(JvG)

The past two years, more students than before passed the course Mechanical Vibrations, a bachelor course offered in the second year of Mechanical Engineering. It seems to be due to the introduction of a quiz on the course.