Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    TU Delft start Chinese dependance
    12 mei 2011 - De TU Delft heeft gisteren (woensdag 11 mei) in aanwezigheid van minister Maxime Verhagen als eerste Nederlandse universiteit een dependance in China geopend. Het nieuwe TUD Beijing Research Centre richt zich op onderzoek naar ledverlichting. De dependance past in een trend van toenemend academisch contact tussen China en Nederland.

Met de opening van het nieuwe instituut hoopt de TU Delft de kansen op structurele samenwerking met Chinese bedrijven en universiteiten te vergroten. Bij de oprichting is samengewerkt met de Chinese Academie voor Wetenschap.

Het College van Bestuur van de TU/e laat bij monde van woordvoerder Peter van Dam weten geen plannen hebben om de Delftse concurrenten te volgen. “We hebben al wel een eigen man in de regio Shanghai die als vooruitgeschoven post contacten legt met Chinese universiteiten.”

En er zijn meer contacten met China: zo is de faculteit Biomedische Technologie nauw betrokken bij de Northeastern University in Shengyang, waar het heeft geholpen een vergelijkbare opleiding op te zetten, is prof.dr.ir. Jos Brouwers van Bouwkunde gasthoogleraar aan de Technische Universiteit van Wuhan en helpt prof.dr.ir. Jeu Schouten (ID) in de provincie Zhejiang een designinstituut op te zetten.

Toch is er een grotere stroom van academici van China naar Nederland dan andersom. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat dit jaar ruim tweeduizend Chinezen in Nederland studeren en bijna duizend wetenschappers en promovendi aan Nederlandse universiteiten werken. De TU/e blijkt hierbij een van de grootste groeiers: in vijf jaar nam het aantal studenten toe tot van 80 tot 143. Momenteel werken aan de TU/e 155 Chinese onderzoekers (inclusief promovendi). Delft is de universiteit met de meeste Chinese onderzoekers in dienst: ruim vierhonderd. (TJ)

This week, TU Delft opened an auxiliary branch in China. They are the first university in the Netherlands to do so. The new TUD Beijing Research Center is focused on led lighting research. The annex fits the trend of increasing contact between China and the Netherlands. TU/e is not planning on realizing anything similar.