Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Bezuinigingsvoorstellen zijn aangeleverd, extra gesprekken volgen nog
    12 mei 2011 - Op het bureau van het College van Bestuur liggen inmiddels de bezuinigingsvoorstellen van de faculteiten en diensten van de TU/e. Ook al is de langstudeerdersregeling en de generieke bezuiniging van 190 miljoen voor de universiteiten met een jaar uitgesteld, het CvB zet het plan door om het komend jaar al twaalf tot zeventien miljoen te bezuinigingen. “Vooral dat scenario van zeventien miljoen leidt tot ingrijpende veranderingen”, waarschuwt CvB-lid Jo van Ham.

Vóór 1 mei moesten alle faculteiten en diensten een bezuinigingsplan aanleveren bij het CvB. Volgens Van Ham zijn alle partijen daarin geslaagd en is ook iedereen inmiddels goed doordrongen van de omvang en de urgentie van de problemen die op de TU/e afkomen. Enerzijds werd gevraagd om een plan dat een totale bezuiniging van twaalf miljoen oplevert en daarnaast moet er een plan komen waarbij wordt uitgegaan een teruggang van zeventien miljoen. Volgens het CvB zijn dit de bedragen die de TU/e om allerlei redenen in de nabije toekomst gaat mislopen.

Het gaat dan onder meer om een generieke korting van 190 miljoen, waarbij voor de TU/e een verlies van 2 tot 6,9 miljoen wordt verwacht. Rector Hans Van Duijn liet eerder al weten dat hij vreest dat rendementcijfers hierbij een rol gaan spelen, wat ongunstig zal uitpakken voor de TU/e.

Die bezuiniging is echter een jaar uitgesteld door staatssecretaris Halbe Zijlstra. Maar ook andere maatregelen gaan flinke gaten slaan in het budget: het wegvallen van de FES-gelden (verlies van 9 miljoen in 2012 en 22 miljoen in 2015), een efficiencykorting op het onderzoek van 90 miljoen (verlies circa 4 miljoen) en het verlies van marktaandeel ten opzichte van andere universiteiten (verlies van 4,2 miljoen in 2012). Van Ham zegt dat het CvB dan ook om die redenen de bezuiniging al verwerkt wil hebben in de begroting van 2012. “Door het uitstel van die generieke korting kunnen we dan wellicht nog wat soelaas bieden.”

Naar aanleiding van de nu aangeleverde plannen zijn er overigens nog wel enkele bilaterale overleggen noodzakelijk, laat Van Ham weten. Hij wil niet zeggen om welke faculteiten of diensten het dan precies gaat, “maar we zijn er nu nog niet helemaal. Wat je wel ziet is dat een bezuiniging van zeventien miljoen gaat leiden tot zeer ingrijpende veranderingen.”

Half juni wil het CvB de bezuinigingsplannen definitief vastgesteld hebben, zodat de faculteiten en diensten die kunnen gaan verwerken in hun begrotingen voor het komend jaar. (HK)

By now, TU/e’s Executive Board has received all departments and services’ cutback proposals. Even though the measure for delayed graduation and the generic cutbacks of 190 million euro for universities have been postponed for a year, the Board still wants to start economizing by twelve to seventeen million euro already next year. “The seventeen-million-euro scenario especially will lead to fundamental changes”, says Board member Jo van Ham.