Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Zwaar weer voor wetenschapswinkels
    12 mei 2011 - Het ziet ernaar uit dat in ieder geval twee van de vier wetenschapswinkels van de TU/e zullen verdwijnen. Zowel de Chemiewinkel als de Elektrowinkel hebben van hun faculteitsbesturen te horen gekregen dat de geldkraan met ingang van komend collegejaar dichtgaat. De faculteit EE overweegt wel studenten op grotere, commerciële schaal in te zetten voor opdrachten uit het bedrijfsleven. Het budget van de Bouwkundewinkel wordt fors verlaagd.

De wetenschapswinkels zijn in het leven geroepen om kennis vanuit de faculteiten beschikbaar te stellen voor particulieren en non-profitorganisaties. Ze worden gerund door studenten die hiervoor een aanstelling hebben als student-assistent. Daarnaast kunnen studenten projecten uitvoeren voor geld (Elektrowinkel) of studiepunten (Bouwkundewinkel).

De sluiting van de Elektrowinkel bespaart de faculteit EE jaarlijks zo’n zeventienduizend euro, schat dr.ing. Guus Pemen, voorzitter van de faculteitsraad en ook lid van de begeleidingscommissie van de Elektrowinkel. “Ik betreur het dat het zonder overleg gegaan is. Het verdwijnen van de student-assistentschappen wil het faculteitsbestuur opvangen door grootschaliger diensten zoals die van de Elektrowinkel aan te bieden aan het bedrijfsleven. Dat zou de faculteit geen geld kosten, maar levert wel nuttige bijbaantjes op voor onze studenten.”

Het faculteitsbestuur van de faculteit Scheikundige Technologie heeft laten weten geen ‘nut en noodzaak’ meer te zien in de Chemiewinkel, zo laat Jeroen van Heck, voorzitter van de ST-wetenschapswinkel, weten. Het bestuur van de Chemiewinkel beraadt zich over hoe om te gaan met dit nieuws.

De twee overige wetenschapswinkels, van Bouwkunde en Technische Natuurkunde (afgelopen najaar werd de Technische Wetenschapswinkel Gezondheidzorg al gesloten) blijven vooralsnog bestaan. Het bestuur van de Bouwkundewinkel is wel medegedeeld rekening te houden met een halvering van het budget. (TJ)

It looks like at least two of TU/e’s four science shops will disappear.
    The Chemistry shop as well as the Electro shop will no longer be receiving any funding from their respective departments, said their departmental boards. However, the Department of Electrical Engineering is considering mobilizing students for company assignments on a broader, commercial scale. The budget of Architecture, Building & Planning’s shop will be drastically reduced.