Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Mexicaanse TU/e-student krijgt 953 euro huur terug
    12 mei 2011 - Een Mexicaanse TU/e-student die in december een procedure startte tegen kamerverhuurder Student Eindhoven, krijgt 953 euro huur terug. Dat heeft de Huurcommissie vorige week besloten.

De student, Daniel Vallejo Gonzales, betaalde sinds augustus 150 euro aan kale huur per maand. Volgens de puntencheck van de Huurcommissie mocht dit maximaal 109,12 euro zijn. Zijn kamer is slechts 8,5 vierkante meter en hij kan de verwarming, die onder de vloer zit, niet zelf instellen. Omdat er bovendien nog twee ernstige gebreken in het gemeenschappelijke deel van het huis waren (geen leuning langs de trap en loszittende tegels in de badkamer), werd de kale huurprijs met terugwerkende kracht op 43,65 euro gesteld.

Verhuurder Student Eindhoven, onderdeel van Magis Vastgoedbeheer, heeft Vallejo Gonzales laten weten dat hij het teveel betaalde bedrag terugkrijgt. Inmiddels is er een trapleuning geplaatst. De muur in de badkamer wordt zo snel mogelijk gerepareerd, aldus Bart Schillings, directeur van Magis.

Ook een huisgenote van Daniel Vallejo Gonzales heeft een procedure lopen bij de Huurcommissie. TU/e-studente Yasemin Vardar betaalt 375 euro, terwijl dat volgens de commissie maximaal 310 euro zou mogen zijn. Haar zaak zal binnenkort voorkomen. Vardar hoopt niet alleen dat ze haar geld terugkrijgt, maar ook dat haar actie verschil maakt voor anderen. “Ik hoop dat de studenten van volgend jaar betere opties krijgen dan wij”, schrijft ze in een mail aan Cursor.

De Huurcommissie heeft overigens ook laten weten dat de twee kamerbewoners waarschijnlijk teveel servicekosten betalen. Voor gas/water/licht, internet, onderhoud, meubilering etc. betalen ze ongeveer 200 euro. Gonzales en Vardar denken erover om ook dit te laten uitzoeken. Dat kan pas in juli, op het moment dat de verhuurder een eindafrekening van de servicekosten moet overhandigen. (SK)

Cursor is benieuwd of er nog meer huurders zijn die een procedure hebben gestart tegen hun verhuurder, of overwegen om dit te doen. Laat het ons weten via cursor@tue.nl.

A Mexican TU/e student who initiated proceedings against Student Eindhoven accommodation agency in December, is getting back 953 euro rent. This was decided by the rent assessment committee last week.