Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    W-hal onder de bouwkundige loep genomen
    18 mei 2011 - Vier Bouwkundestudenten proberen deze week een bestaand bouwkundig probleem bij de W-hal op te lossen. Het is één van de vijf praktijkopdrachten die studenten bij het vak Innovatie op Locatie uitvoeren. SUPport, een studievereniging van Bouwkunde, heeft de vijf opdrachten geregeld.

Bij de realisatie van de nieuwe W-hal komen heel wat bouwkundige aspecten aan bod. Bouwkundestudenten Ronnie van Schijndel, Jan van Baaren, Wilco Huppelschoten en Bram Slaats mogen deze week oplossingen bedenken voor een bestaand probleem bij het gebouw.

Van Schijndel: “Er wordt een gedeelte weggehaald uit het midden en veertien dakelementen worden er tijdelijk uitgehaald. Bij het nieuwe gebouw dat in het midden komt, moeten die elementen worden teruggeplaatst. Het lastige is dat er geen ruimte voor de kraan is om te draaien.” Het bouwbedrijf heeft voor dit probleem wel enkele oplossingen bedacht, maar het is aan de studenten om zelf ook iets te bedenken. Komen ze met een goed plan, dan kan het zijn dat hun oplossing wordt uitgevoerd.

Een groepje studenten kijkt nog hoe een gevel het beste kan worden gemonteerd bij het Muziekpaleis in Utrecht, enkele studenten richten zich op een boulevard bij winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, er zijn studenten die een hulpmiddel ontwikkelen voor de interne logistiek bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en een ander groepje mag een ontwerp maken voor het Rabobank Adviescentrum in Roermond.

Volgende week presenteren de studenten hun oplossingen . Ze krijgen twee studiepunten bij een positieve beoordeling van hun docenten. (JvG)

This week, four students of Architecture, Building & Planning will attempt to solve an existing architectural problem at W-hal. It’s one of five practical assignments students are presented with in the course Innovation on Location.