Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Van lipdub naar flashmob
    13 mei 2011 - Een grote vent in strakke rode trui en roze tutu danste vrijdagmiddag rond bij het Hoofdgebouw. Dankzij zijn vertolking van Frances 'Baby’ Houseman zal muziekfilm Dirty Dancing nooit meer hetzelfde zijn. De actie van 13 mei was bedacht door het Eindhovense bedrijf Viralstudio. Dat schoot een promotiefilmpje voor Stexx.eu, een website waarop bezoekers ervaringen kunnen delen over studeren in het buitenland. x2_s.jpg
    Foto l Rien Meulman

“Iedereen noemt studeren in het buitenland altijd ‘de tijd van hun leven’”, vertelt Koen Zoontjes, artdirector van Viralstudio. Copyrighter Bas de Louw vult aan: “Dan is de link met de Dirty Dancing-hit ‘Time of my life’ natuurlijk zo gelegd.” De twee hadden studenten opgeroepen om mee te helpen met een zogenaamd lipdub-filmpje, een simpele, vaak one-shot, playbackvideoclip, maar de opkomst was te laag. De Louw: “Voor studenten die vrij zijn, is 10.00 uur blijkbaar wel heel vroeg om op de universiteit te zijn en aan studenten die niet vrij zijn, hebben we natuurlijk weinig.” Razendsnel werd er overgeschakeld op plan B: het filmpje kreeg meer de insteek van een ‘flashmob’, waarbij het nummer ‘Time of my life’ nog steeds centraal staat.

Acteur Bart van Moorsel gaat helemaal op in zijn rol als ‘Baby’. Zonder schaamte dartelt hij tussen voorbijgangers door, die weten zich hier vaak geen houding bij te geven. “Welke weddenschap heb je verloren dat je dit moet doen?” vraagt een jongen op het moment dat Van Moorsel langs hem huppelt. Met de groep studenten die wel gehoor heeft gegeven aan de oproep van Viralstudio worden wat shots gemaakt van de bekende ‘lift’, die natuurlijk steevast verkeerd gaat. Als een voorbij fietsende campusbewaker, wordt gevraagd of hij mee wil doen antwoordt deze wijselijk dat hij ‘een dagje verlof heeft’.

Stexx.eu wordt een onderdeel van www.StudyPortals.eu, dit is een in Eindhoven opgezette website die studenten helpt bij het zoeken naar studiemogelijkheden in de rest van Europa. Joran van Aart, TU/e-alumnus en projectmanager StudyPortals.eu: “Op StudyPortal staan vooral de harde cijfers over een opleiding. Stexx.eu wordt meer de plek waar mensen ervaringen kunnen uitwisselen, zo krijg je een beter idee hoe het is om ergens te studeren.” Het promotiefilmpje dat vandaag gemaakt is moet studenten stimuleren hun ervaringen in het buitenland te delen op de website. Het is de bedoeling dat Stexx.eu rond 6 juni online gaat met daarop het promofilmpje dat vandaag werd geschoten.(GvdN)

Last Friday afternoon, a big guy dressed in a tight red sweater and a pink tutu was dancing around the Hoofdgebouw. Thanks to his rendition of Frances ‘Baby’ Houseman, the movie Dirty Dancing will never be the same again. The playful performance was an idea of the Eindhoven company Viralstudio. They shot a promotional video for Stexx.eu, a website for students to share their experiences of studying abroad.