Uur U aangebroken voor bacheloronderwijs
    Dijkgraaf blijft KNAW leiden
    18 mei 2011 - Natuurkundige Robbert Dijkgraaf blijft ook de komende vier jaar president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Het wordt zijn laatste termijn als president van het genootschap voor topwetenschappers. x8_s.jpg
    Robbert Dijkgraaf tijdens een lezing aan de TU/e. Archieffoto | Rien Meulman

Over vier jaar zal Dijkgraaf een alfawetenschapper als opvolger krijgen. De KNAW bestaat van oudsher uit twee afdelingen die ‘letterkunde’ en ‘natuurkunde’ worden genoemd. Volgens de regels mag de president hooguit acht jaar lang uit hetzelfde kamp komen.

Dijkgraaf krijgt iets minder bestuursleden om zich heen: geen elf, maar zes. De KNAW maakt namelijk geen onderscheid meer tussen het algemeen en dagelijks bestuur. De driekoppige besturen van de twee afdelingen vormen samen met de president het bestuur van de hele Akademie.

Slechts twee leden van het oude bestuur zitten ook in het nieuwe: Ellen van Wolde (Radboud Universiteit) en Ben Feringa (Rijksuniversiteit Groningen). Die laatste is nu vicepresident geworden. Nieuw zijn Pearl Dykstra van de Erasmus Universiteit (eveneens vicepresident), Jan Willem Gunning van de Vrije Universiteit, Albert van den Berg (Universiteit Twente) en Christine Mummery (Leids Universitair Medisch Centrum). (HOP)

Dijkgraaf to remain head of KNAW
    Physicist Robbert Dijkgraaf will remain in office as president of the Royal Dutch Academy of Sciences (KNAW) for another four years. It will be his last term as president of the society for exceptional scientists.