/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 8

jaargang 43, 18 januari 2001


Onderzoek

Untitled Document

"Snelheid is de dominante factor voor winstgevendheid
Prototypering brengt elektronica twee maanden sneller op de markt

Prototypering/Chantal Louwers
Foto's/Bram Saeys

Het controleren van één seconde speeltijd van het ontwerp van een DVD-Video speler met simulatie-technieken kost 39 uur! Het controleren van één seconde speeltijd van een DVD-Video speler met behulp van een prototype duurt net zo lang als het afspelen ervan, één seconde!
Dat is één van de resultaten van het onderzoek van dr.ir. Alexander Rensink, die begin december promoveerde op zijn proefschrift 'Prototyping of Embedded Systems, an Analysis of Industrial Approaches Aimed at Reducing Time-to-Market'.
"Het is mogelijk om negen vrouwen nagenoeg tegelijk te bevruchten. Maar het is niet mogelijk dat die negen vrouwen samen één maand later één baby ter wereld brengen. Dit voorbeeld wordt Brook's Law genoemd en komt uit het boek 'The Mythical Man-Month'."
Alexander Rensink gebruikt het als voorbeeld voor de gedachte achter zijn onderzoek. "Als het ontwikkelproces van een ingebed systeem vertraging oploopt, heeft het geen nut om meer ontwerpers in te zetten. Een groter aantal mensen kan het proces zelfs verder vertragen. Om het controleproces van een ingebed systeem te versnellen, heeft Rensink bij de faculteit Elektrotechniek in de vakgroep van prof.dr.-Ing. Jochen Jess onderzoek gedaan naar het ontwikkelen van een prototype van een ingebed systeem. "Daaruit is gebleken dat met behulp van dat prototype elektronica twee maanden sneller op de markt kan worden gebracht."

Embedded systems
Een ingebed systeem (embedded system) kun je zien als het centraal zenuwstelsel van een product met elektronica in zich. Ingebedde systemen worden bijvoorbeeld gebruikt in consumenten elektronica (TV-sets, mobiele telefoons, DVD-Video spelers), in huishoudelijke apparatuur (wasautomaten, koelkasten) en in voertuigen (ABS en motormanagementsysteem van een auto). Je zult het waarschijnlijk niet verwachten, maar zelfs in kleding kun je tegenwoordig ingebedde systemen terug vinden. Philips en Levi's hebben namelijk een contract met elkaar gesloten voor een kledinglijn. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan MP3-spelers of mobiele telefoons die in jassen of truien verwerkt zijn.
"Het probleem dat de laatste jaren rondom een ingebed systeem is ontstaan, is dat de complexiteit enorm hard is toegenomen", vertelt Rensink. "Een ingebed systeem bestaat nu al uit miljoenen transistoren. Dat kun je vergelijken met een stratenboek van de gehele aarde, zo complex is dat van binnen."

Fouten voorkomen
Door de toename van de complexiteit werden er steeds meer fouten tijdens het ontwerp gemaakt. "Het maken van fouten in zo'n complex proces is onvermijdbaar, maar deze moeten op tijd ontdekt worden. De ergste fouten zijn degene die je pas opmerkt als een product op de markt gebracht is. Het uit de markt moeten nemen van een product kost veel geld en is slecht voor de reputatie van de fabrikant." Als voorbeeld van een fout die achteraf ontdekt werd, noemt Rensink het ongeluk met de interliner die de Eindhovense stationshal ramde, toen de bus onbestuurbaar werd.
Om zulke fouten te voorkomen en zo vroeg mogelijk te herstellen, bevinden zich in een ontwerpproces van een ingebed systeem een aantal analysestappen. Omdat het controleren voorheen voornamelijk met behulp van simulatie gebeurde, kostte die analysestap ontzettend veel tijd. "Simulatie wordt met name voor hardware gebruikt en is tergend langzaam. De voortdurende complexiteitstoename zorgt ervoor dat dit probleem steeds groter wordt. Een voorbeeld: Het aanzetten van een mobiele telefoon, het power-up proces, duurt ongeveer drie seconden. Het simuleren van dit proces kost elf dagen."

Time-to-Market
"Simulatie is een goede analysetechniek, maar te traag om een geheel ingebed systeem te controleren", vertelt Rensink die duidelijk laat merken dat hij marktgericht gewerkt heeft. "Time-to-Market is een essentiële term als het om elektronica gaat. Vroeger gingen producten vijf tot tien jaar mee in vrijwel ongewijzigde vorm, nu is de levensduur van producten veel korter geworden. Een nieuw product blijft ongeveer zes maanden tot een jaar op de markt. Als een bedrijf een paar maanden vertraging op heeft gelopen bij de ontwikkeling van een product, is dat funest." Ook al moet een product goed zijn, niet te duur, betrouwbaar en een mooi design hebben, snelheid is volgens Rensink de dominante factor voor winstgevendheid.
Op de voorkant van Rensinks proefschrift prijkt een zandloper. "Je weet bij een zandloper altijd exact hoeveel tijd het kost om het zand er doorheen te laten lopen. Fabrikanten zouden het heel prettig vinden als zij van te voren ook de precieze doorlooptijd van een ontwikkelproces zouden weten. Als een ontwikkelproces altijd dezelfde doorlooptijd had, is het voor een fabrikant makkelijker inschatten wanneer er met dat proces begonnen moet worden." Er is nog een andere gedachte achter de zandloper. "Het zand in de zandloper en het glas dat er omheen zit, zijn beide van silicium gemaakt. Dat is ook de grondstof voor ASIC's, het belangrijkste onderdeel van mijn onderzoek. Het is van exact hetzelfde materiaal, maar het ziet er totaal anders uit."

Prototypering
De manier om het ontwerp van ingebedde systemen te controleren, maar toch op tijd op de markt te brengen, is volgens Rensink prototypering. "Prototypering vult het gat op tussen het uiteindelijke product en simulatie. Het ingebedde systeem in het uiteindelijke product is supersnel, maar heel slecht observeerbaar. Als er een fout in zit, is het moeilijk te achterhalen waar de fout zich bevindt. Tevens kost het veel tijd en geld om deze te herstellen. Een simulatie is juist enorm observeerbaar en flexibel, maar ontzettend traag."
Om het gat hiertussen op te vullen, ontwikkelde Rensink prototypes van ingebedde systemen in verschillende soorten elektronica. Prototypering werd toegepast gedurende het ontwikkelproces van een DVB set-top box, DVD-Video speler, 100 Hz TV Module en MPEG-2 video encoder. De meeste
hardwaremodules die nodig zijn voor een prototype, waren al aanwezig. Rensink heeft zich daarom vooral bezig gehouden met het ontwikkelen van nieuwe ASIC's (Application Specific Integrated Circuits).

Flexibel
Volgens Rensink heeft prototypering aan aantal voordelen. "Het is met behulp van een prototype mogelijk om vroegtijdig het hele systeem samen te voegen en de functionaliteit te controleren. Tevens kan met het prototype in real-time data verwerkt worden. Dat heeft bijvoorbeeld als gevolg dat de controle van een power-up proces van een mobiele telefoon, net zoals in de werkelijkheid drie seconde duurt (in plaats van elf dagen bij simulatie)." Het tweede voordeel is volgens Rensink dat door bij een prototype de software en de hardware beide flexibel zijn.
"Daardoor kunnen fouten makkelijker en sneller gevonden en verwijderd worden. Dit leidt tot ASIC's die na één ontwerpslag functioneel correct zijn." Het effect van prototypering in de praktijk is dat producten twee maanden sneller op de markt gebracht kunnen worden.

Toekomst
Rensink ziet de toekomst positief tegemoet. "PLD's (Programmable Logic Devices) vormen de snelst groeiende IC-technologie. Met behulp van PLD's kan er met steeds minder bouwstenen een prototype gemaakt worden. Ik voorzie verder dat programmeerbare hardware in de toekomst in consumentenproducten terecht komt. Met de technologie van PLD's is het mogelijk dat hardwarefuncties van consumentenelektronica veranderd worden nadat het apparaat geproduceerd of verkocht is. Dat betekent dat een fabrikant maar één type product hoeft te ontwikkelen voor verschillende toepassingen. Door er steeds andere hardware en software op te laten draaien kan de fabrikant ermee op meerdere markten actief zijn."
Dat betekent dat consumenten volgens Rensink in de toekomst per toepassing gaan betalen in plaats van per product. Je kunt dan bijvoorbeeld een mobiele telefoon als digitale TV ontvanger gebruiken als er andere hardware op gedraaid wordt. "Als je een PLD dan als een stratenboek ziet, kunnen wegen steeds weer verlegd worden."
Rensink vergelijkt onderdelen van zijn onderzoek regelmatig met stratenboeken. "Ik ben veel op de weg en het is me opgevallen dat het aantal verkeerslichten in Eindhoven de laatste jaren enorm is toegenomen. Ik verdenk de gemeente Eindhoven er wel eens van, sinds Philips uit de stad verdwenen is, dat ze de term 'lichtstad' iets anders zijn gaan interpreteren."
Zelf is Rensink een andere weg ingeslagen. "Ik werk sinds twee jaar als Business Development & Marketing Manager binnen Philips Digital Networks. Hier vind ik vaak de relevantie van mijn onderzoek terug. Time-to-Market is voor ons een zeer belangrijk begrip. Het verkorten van de ontwikkeltijd met een aantal maanden levert hier vele miljoenen guldens voordeel op."/.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor