Untitled Document
Zenuwstelsel van de TU/e verhuisd
Foto's/Bram Saeys
De
verhuizing van de ICTS-room afgelopen weekeinde, waar alle servers
van de TU/e staan, vergde twee dagen hard werken met veel mensen.
"We hebben als een gek gewerkt, maar ik ben zeer content
dat zondag het netwerk alweer in de lucht was", zegt Joop
Schillemans, coördinator van de verhuizing. Een minpuntje
was dat maandag het netwerk gedurende de dag eruit vloog. Dinsdag
was ook dit euvel verholpen.
Zaterdagmorgen in alle vroegte was het een drukte van belang in
het Laplace-gebouw bij ICTS. Het zenuwstelsel van de universiteit,
het netwerk en de backbone, moest verhuizen naar een nieuwe ICTS-room
in de kelder van het gebouw. Een speciale container is neergezet
om alle apparatuur te huisvesten. Een kleine veertig personen
is aan het werk om de apparatuur te verplaatsen, in te pluggen
en glasvezelkabels te lassen. Niet alleen van ICTS, maar ook van
KPN, Sara, Surfnet, UPC en Fontys. Als 's avonds na negenen Schillemans
naar huis gaat, is het netwerk al weer enkele uren in de lucht.
Zondag worden nog wat problemen door ICTS opgelost: de TU/e kan
maandag weer aan de slag. Dat valt echter tegen: maandag doen
zich problemen voor met het netwerk, dat constant eruit knalt.
"De fout treedt pas op als je belasting op de servers zet",
weet Schillemans maandag te vertellen. Dat gebeurde dus maandagmorgen,
toen iedereen weer wilde inloggen. "Ik vind het teleurstellend
dat achteraf problemen zijn geweest met het netwerk." Een
dag later is het opgelost: waarschijnlijk lag het probleem aan
een bus op de centrale switch van de TU/e, die kapot is gegaan.
"We ontdekten dat eerste alle kaarten die in deze c-bus zaten,
uitvielen en dat de rest nog even doordraaide. De kaarten in de
c-bus hebben we verplaatst naar de a- en b-bus totdat de c-bus
is gerepareerd." Op de c-bus zitten de glasvezellijnen naar
de verschillende gebouwen van de TU/e. Het probleem had zich zondag
nog niet geopenbaard, omdat er geen volle belasting op het netwerk
was, zegt Schillemans.
Afblazen
Op vrijdagochtend was het nog even penibel voor de verhuizing.
Schillemans: "De airco in de nieuwe ICTS-room had niet gewerkt,
zonder de apparaten erin was het al 28 graden in die ruimte. De
noodaggregaat was nog in Denemarken en een op de acht kabels was
niet goed. Toen zeiden we 'we blazen het af', maar zijn toch begonnen.
Vrijdagavond was alles op orde om met de verhuizing te beginnen."
Vijftig pc-lan servers en 30 unix-servers en systemen moesten
naar de kelder. De hele TU/e backbone en alle glasvezelkabels
moesten worden omgelegd naar deze ruimte. Dat betekent dat alle
externe internetverbindingen er afgelopen weekeinde uit lagen.
Niet alleen medewerkers en studenten van de TU/e konden het internet
niet meer op, maar ook de KUB, KUN, universiteit Maastricht, Fontys,
de Open Universiteit en diverse HBO-instellingen zitten op het
netwerk van de TU/e en konden niet het netwerk op.
Lijfelijk
De nieuwe ICTS-room heeft vijf flinke airco-units staan, die de
temperatuur moeten regelen. De ruimte is gevuld met tafels waarop
de servers staan, zonder monitor. Die zijn achtergebleven in de
oude ruimte. "We kunnen nu met drie schermen het hele systeem
bereiken", zegt Schillemans. "Systeembeheerders kunnen
nu bovendien vanachter hun bureau inloggen hier. Ze hoeven niet
meer lijfelijk aanwezig te zijn om in het systeem te kunnen."
Ondanks het probleem op maandag met het netwerk, is Schillemans
een tevreden man: "Achteraf hebben we het met zo'n krappe
planning die van buitenaf is opgelegd, toch voor elkaar gekregen.
Onze mensen en die van de leveranciers hebben het goed gedaan.
Dat mag ook wel een keer gezegd worden."/.
|